Los bericht bekijken
Oud 5 december 2014, 18:01   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Gisteren schreef ik volgende in een andere draad

Citaat:
De naam van Arabische lente veranderen naar Midden Oosten zou een oplossing zijn voor een aantal zaken:

1. De voorbijgestreefde sectie "Arabische lente" hoeft niet te verdwijnen waardoor een hoop draden niet hoeven te verdwijnen.

2. De sectie "Internationaal" zou ontlast worden van een hele boel topics die over het midden Oosten gaan. Was zo'n ontlasting ook niet de oorspronkelijke bedoeling van de Arabische lente sectie? Er zijn nu minstens even veel Midden Oosten topics in Internationaal als indertijd.

3. Nu moet je voor een midden Oosten topic te zoeken gokken waar hij zou zitten, in Internationaal of in Arabische lente. Midden Oosten topics zitten in beide groepen bijna willekeurig verdeeld.

Een ordelijker forum zou zo'n naamsverandering tot gevolg hebben. Dan enkel nog wat discipline vragen van de forummers om in de juiste sectie te posten.

De moderatie zou best beschrijven welk gebied precies bedoeld wordt met 'Midden Oosten'. Van mij mag dat zijn van Marokko tot en met Pakistan, of specifieker van Egypte tot en met Iran. Turkije hoort er ook best bij.

Men kan het gebied ook bv. 'west Azië' noemen zoals China doet, maar Midden oosten is een bekendere naam.

Het lijkt me ook voor de hand liggend dat men de indeling doet op basis van geografische ligging omwille van de neutraliteit en omdat dat overeen komt met andere secties zoals 'binnenland' en 'Europa'.

"Internationaal" blijft dan de restcategorie. Desnoods kan men dat dan noemen "rest van de wereld". Een beschrijving van wat dan onder "internationaal" valt voldoet echter ook denk ik.
Verder zou ik persoonlijk graag een subforum "media" zien (massamedia, internet, propaganda, manipulaties, alternatieve media,...). Lijkt me dat daar meer verkeer zal zijn dan in het "Vakbonden" themaforum.

Mobiliteit is ook zo iets raars. Typisch België zou ik bijna zeggen om juist dat apart te zetten. Ik heb er geen 'last' van.

Wat ook de veranderingen zou het teleurstellend zijn moesten bestaande draden en topics verdwijnen. Dan liever geen veranderingen.

Een forum is ook iets dat groeit. Dient de sectie Democratie. Nu te verdwijnen bijvoorbeeld? Voor daar een zicht op te krijgen dien je de motivaties van de moderatie te kennen. Daar wil ik dus niet zomaar over oordelen.

Thema subfora zijn handig en de geografische (Europa, internationaal,..) fora zijn dat ook.

Te veel versnippering is echter ook niet aan te raden om niet te veel te moeten zoeken. je kan wel zoeken binnen subforums namelijk met de zoekfunctie maar je kan niet zoeken vanaf de beginpagina. Dus soms is de vraag..."In welk subforum stond die topic ook alweer." en dan moet je verschillende subfora open doen. Gevolg: meer subforums, meer tijd nodig om iets terug te vinden. Een oplossing zou dan zijn de zoekfunctie uitbreiden zodat men in alle subfora tegelijk kan zoeken. Maar dat lijkt me ook een kwestie van bandbreedte.

Alles bijeen zijn er geen grote veranderingen nodig mijns inziens.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden