Los bericht bekijken
Oud 2 april 2013, 18:17   #35
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik begrijp het niet zo goed. Wat zou je anders doen dan de markten vrijmaken, de grenzen opengooien voor buitenlandse import, alle mogelijke vormen van financieel speculatief beheer toestaan, handelsbarrières neerhalen, en de uitgaven van de overheid minimaliseren of zelfs de overheid afschaffen?
Wat valt er niet te begrijpen? Neoliberalisme wordt gekenmerkt door overheids-favoritisme, bail-outs, corporate welfare, corporatisme, ... met als resultaat een paar bedrijven die met overheidssteun hele marktsectoren monopoliseren.

Wat is daar vrij aan? Wat is daar markt-mechanisch aan? Dat lijkt me net heel gepland.

Ik zou de overheid allereerst minimaliseren. Van afschaffing van de ene dag op de andere gaan we in het beste geval gewoon een gelijkaardige nieuwe overheid krijgen, in het slechtste geval een dictatuur. Vanuit die kleine overheid zou ik op een vergaande decentralisatie aansturen.

Inderdaad, een vrijmaking van de markt door het opheffen van handelbarriëres hoort daarbij, al zou ik eerst de binnenlandse economie proberen vrij te maken en te sterken alvorens grenzen open te gooien. Financieel speculeren mag, maar op eigen risico, dus geen belastingsinfuus voor het groot-kapitaal als ze eens verkeerd speculeren. En speculeren doen ze maar op een eigen munt, niet op iets waarvan de overheid eist dat iedereen ermee betaald.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden