Los bericht bekijken
Oud 28 december 2018, 17:37   #86
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dat beweert de wetenschap, dat het heelal ook al bestond voor er mensen en levende wezens waren, dus vóór er enig bewustzijn was.
Ik ben nu wel de 'advokaat van de duivel' aan het spelen, maar neen, de wetenschap beweert dat niet. Het is enkel een paradigma, een kader waarbinnen we 'aannemen' dat er iets bestond voor bewustzijn.
Omdat je nu een dinosaurus in de grond vind kan je inderaad NU een denkstruktuur vormen met een tijdlijn waarin ooit dinosaurussen hebben geleefd. Het is handig om werken, maar is dat een bewijs dat er voor het ontstaan van bewustzijn een universum, aarde en dinosaurussen bestonden?
Citaat:
Het is wel zeer moeilijk aan te nemen dat het niet zo zou zijn, dat de aarde bijvoorbeeld nog niet bestond voor er levende wezens waren, die de aarde waar namen.
Daar ben ik het wel mee eens. Moeilijk inderdaad. Maar ook dat is geen bewijs.
Misschien is het allemaal een soort droom, een product van de geest? vergelijk het als volgt: als je vannacht 5 minuten droomt dat je met de auto rijdt, dan is énkel die 5 minuten werkelijkheid. Was er in uw droom ook een werkelijkheid dat een miljoen jaar voor die 5 minuten auto rijden dinosaurussen rondliepen op uw aarde in je droom? Neen dus.
Citaat:
Kortom: dat de dingen pas zouden bestaan als ze worden waar genomen.
Lees een beetje over kwantummechanica. Dat is een goed begin om je ogen te openen.
Citaat:
Want eerst moet toch de aarde bestaan, voor er levende wezens op kunnen komen om die aarde waar te nemen.
Dus het bewijs is hier gewoon een kwestie van even logisch denken.
Probeer eens met je alledaags logisch denken de fenomenen van de kwantummechanica te verklaren. Je gaat niet ver komen.
Ik zeg maar wat: bestaat licht uit deeltjes of uit golven? Of hangt het af van wat je wil meten? Creëer je dan zelf niet wat licht op dat moment moet zijn? Ik ga er geen bladzijden over argumenteren, lees eens een paar boeken.
Citaat:
Mijn atoomtheorie is heel wat beter dan het heelal van de wetenschap.
Geeuw
Citaat:
En jij maakt het zelfs zo gek te menen dat het heelal nog niet bestond vóór er levende wezens waren.
Neen, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er geen bewijs voor is. Dat is wat anders. En ik zeg ook niet voordat er levende wezens zijn. Ik heb gezegd voor er bewustzijn is. Bewustzijn die zich vragen gaat stellen of er iets bestond.
Citaat:
Ik neem aan dat ook je computer verdwijnt als je er even niet naar kijkt, en niet te bewijzen valt dat hij er nog is.
Dat is inderdaad mogelijk.
Citaat:
Dat heb ik wel degelijk uitgelegd: en gezien je reacties heb je dat ook wel begrepen.
?
Citaat:
Dus je spreekt jezelf tegen.
Neen
Citaat:
Maar ik wil het wel even herhalen: het bestaan is alleen maar uiterlijk materieel, dus zonder bewustzijn.
Zo kan een steen niet voelen, noch zien en ook niet denken.
De werkelijkheid is pas het bewustzijn in gevoel, zintuiglijke waarneming en denken.
Ik wist niet dat ik niemand was....
Maar neen: blijkbaar ben ik de enige die het verschil van bestaan en werkelijkheid weet, en ook de enige die weet dat atomen uit ruimteschepen moeten bestaan, niet alleen om dat bewustzijn, maar ook om andere zeer goede redenen.
Slaap zacht.

Laatst gewijzigd door kwantum : 28 december 2018 om 17:41.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden