Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2019, 11:03   #80
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Werkloosheidsuitkeringen & ziekte uitkeringen zou ik graag geregionaliseerd zien worden.

Pensioenen & gezondheidszorg aub niet, want daar is er een schaalvoordeel en is de iets jongere leeftijd van de Waal & zijn lagere pensioenen zelfs een compenserende factor.

Ik zou ook een aantal dingen graag geherfederaliseerd zien worden: energie, klimaat, geluidsnormen...alle dingen die nu hopeloos vastlopen op regionaal niveau.
ik geloof meer in een sokkel van alles dat met sociale zekerheid te maken heeft.

maw interpersoonlijke solidariteit blijft bestaan voor alle Belgen zodat elke Belg een menswaardig bestaan kan hebben. Dat wordt dus op Belgisch vlak geregeld, geïnd en betaald.

Maar daarboven kan elke regio een beleid voeren.

Bv werkloosheidsuitkeringen: we spreken af dat de werkloosheidsuitkeringen op Belgisch vlak worden afgetopt in de tijd, bv 1 jaar.
Elke regio kan dan zelf beslissen wat er nadien gebeurt. Als de ene regio beslist om de werkloosheidsuitkeringen toch te laten doorlopen en nooit te stoppen, dan kan dat maar dat moet dan betaald worden uit de eigen middelen.

Pensioenen: we spreken een minimumpensioen af voor iedereen, op goed afgesproken criteria.
Daarboven beslist elke regio hoe dit moet geregeld worden. Als er een regio is die af wil van het repartitiemodel en een kapitalisatiemodel wil invoeren, dan kan dat. Dan kunnen in die regio de sociale lasten een pak naar beneden maar moet elke werknemer maar zorgen voor zijn eigen pensioen, boven dat wettelijk minimum.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden