Los bericht bekijken
Oud 1 november 2019, 21:03   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "ik moet wel doen alsof"? U gelooft niet dat uw vrouw u liefheeft?
Ik begrijp de mechanismen die mij een sterke gevoelensband laten hebben met sommige andere mensen, waaronder bijvoorbeeld mijn vrouw, op dezelfde manier dat ik de mechanismen begrijp die maken dat als men op mijn dikke teen klopt, dat zeer doet. Ik begrijp dat ik dus min of meer moet handelen zodat die mechanismen mij geen zeer doen. Als ik zeg "ik begrijp", wil dat zeggen dat ik daar een mentaal beeld van heb waarvan ik aanneem dat het min of meer de juiste gedragingen beschrijft die ik kan waarnemen.

Wat ZIJ voor mij voelt, als ze al iets voelt, is totaal een projectie, natuurlijk. Ik beeld mij soms wel in dat zij gevoelens heeft, zoals ik er heb. Ik ben daar anders verre van zeker van, dat andere mensen echte gevoelens hebben, maar ik neem voor de gemakkelijkheid van de analogie aan dat ze dat hebben. In de grond is het enige wat mij interesseert haar gedrag ten aanzien van mij, niet wat zij echt denkt, als zij al echt iets denkt. Ik zal haar dat natuurlijk nooit zeggen, want ik ben er quasi zeker van dat dat een gedrag bij haar zal stimuleren dat niet overeenkomt met het gedrag dat ik van haar wens. Maw, dat zou totaal contra productief zijn voor wat ik wens te bekomen, en wat ik wens te bekomen dient om mijn eigen model van mijn eigen gevoelens zo weinig mogelijk zeer laten te doen ervaren door mezelf.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden