Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2016, 23:25   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat mag je dan toch wel wat trachten te onderbouwen. Hij heeft gelijk in zijn opmerking.
Grote hoeveelheden cash geld in grote coupures zijn zinloos. Dat is gewoon een eufemisme voor zwart geld. En in sommige gevallen, misdaadgeld.

Als iemand in een korte periode een aantal keer naar zijn bank trekt om daar grote hoeveelheden geld in coupures van 500 in te wisselen gaat hij aandacht trekken, compliance regels dwingen er de bank toe om (zonder de klant in te lichten uiteraard) aangifte te doen bij de cel en dan kan er onderzoek starten. Hierbij de link naar het jaarverslag van het centrum voor financiële informatieverwerking. Daar heb je aantallen aangiftes (meer dan 6000 per jaar) en ook het aantal dossiers dat na onderzoek doorgegeven is naar het gerecht (schommelt tussen 1100 en 1300 per jaar)
http://www.ctif-cfi.be/website/index...mid=76&lang=nl
Merk op dat er vroeger slechts aangifteplicht in hoofde van bankiers, notarissen, enz was bij ernstige en georganiseerde fraude of belastingontwijking. Nu is dat veel strenger : johan van overtveldt zorgde ervoor dat ook de gewone belastingontwijking moet aangegeven worden.
Op deze website kun je ook (engels en frans ) het visitatierapport met aanbevelingen van europa vinden. Zo weet je wat er de volgende jaren nog allemaal zal bijkomen.

Nu betalen in cash voor grote bedragen moeilijker geworden is, is er eigenlijk geen enkele reden meer dat coupures van 500 nog moeten bestaan. Iemand die iets van pakweg 3000 euro toch cash wil betalen kan dat even goed in kleinere coupures doen.
Het idee alleen al dat wie 500€ biljetten heeft mogelijks een misdadiger is....dat is zever.
Er zijn heel veel mensen die het tienvoudige op een goede werkdag ontvangen zonder enige criminele achtergronden.
De keus of je dat op de bank zet of in een glazen pot in de grond wil steken is nog altijd eigen keuze me dunkt.
En er zijn er steeds meer die het in potten steekt.
Omwille van dat de bank nu net iets teveel info naar de kruisdatabanken sluist.
Waar men zonder enige reden in snuffelt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden