Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2018, 11:40   #30
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.904
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Confederatie Nederland-Vlaanderen


Nederland en Vlaanderen kunnen best een confederatie vormen. Ik zie dit plan zitten, want ik zie Vlaanderen toch niet zo snel als een deel van het unitaire Nederland. Binnen het unitaire Nederland zou Vlaanderen ook weinig te zeggen hebben. Deze overgang zou verder te bruusk zijn. Een confederatie Nederland-Vlaanderen biedt verschillende voordelen. De Vlaams-nationalisten zijn blij om van Belgie af te zijn, en bij een confederatie Vlaanderen-Nederland behouden de onafhankelijke deelstaten Vlaanderen en Nederland hun eigen soevereiniteit, ook al zullen we sommige aangelegenheden gemeenschappelijk regelen. Een confederatief verdrag kan trouwens eenzijdig worden opgezegd, dus Vlaanderen kan – indien de confederatie met Nederland tegenvalt – eenzijdig uit de confederatie stappen. De Vlaams-nationalisten – die zijn gehersenspoeld door de Belgische staat – die tegen Groot-Nederland zijn moeten beseffen dat een confederatie Vlaanderen-Nederland interessante, nieuwe perspectieven opent waarin Vlaanderen voor niets hoeft te vrezen, zich beslissingsbevoegdheden kan verwerven en er eventueel éénzijdig kan uitstappen.
Ik ben rattachist. Na het splitsen van België doet Vlaanderen er goed aan om een (con-)federatie met NL aan te gaan. Dit kan ons helpen om kwalijke Belgische gedragspatronen van ons af te schudden.

Voor wie niet snapt wat ik met dat laatste bedoel, hier een mooie opsomming door Constanteyn Roelofs aka "Zentgraaff" in virtuoze "Geenstijl"-stijl:

https://www.geenstijl.nl/5142088/gee...gen-maar-echt/

Citaat:
Als de wereld een keukenlaatje is, dan is België dat ene verrotte kurkje dat achterin bij de rare messen ligt en waar eigenlijk niemand van weet waarvoor het nog dient. Een fles wijn stoppen gaat niet meer, maar op een of andere manier blijft dat kurkje daar maar een beetje liggen hinderen. Zo'n knoertje lelijkheid dat je passief-agressief aanstaart elke keer als je het laatje opendoet. Dat kurkje, dat is België. Sowieso is het onzin dat het land als zodanig bestaat: het restje smegma dat overbleef uit de imperialistische tijd toen de Europese grootmachten elkaar met veel wapengekletter naar het leven stonden, een misbakseltje dat iemand (hoi Duitsland) vergeten is weg te gooien toen het tekenen van de grenzen zo'n beetje gedaan was. Een friemeltje dat alleen maar bestaat omdat het nu eenmaal zo is dat BXL zo handig is om op neutraal terrein te vergaderen, een rare gewoonte die we van de Habsburgers hebben overgenomen.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden