Discussie: Wat is waarheid?
Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2023, 16:32   #43
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard Behoefte aan objectieve waarheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Theologie.nl ... 'Waarheid' duidt hier op 'het doen, handelen en spreken van Jezus waarin God zich openbaart'. Wie deze waarheid gelooft, wordt door de waarheid bevrijd (Johannes 3,32).

Wie het niet aanvaardt blijft in de duisternis.
Volgens Johannes zal de waarheid mensen vrijmaken (van dwalingen). Zijn evangelie is echter een ideeële filosofie geënt op de joodse theocratie en heilige boeken. Het is niks nieuws en zeer speculatief. Het geschrift is bestemd voor geleerde joden met geld of voor een synagoge. Het is bestemd voor de joodse elite, niet voor de gewone mens, want die begrijpt er geen snars van, als men al Grieks kan lezen overigens.

Zo, wat is dan de objectieve waarheid van dat evangelie van Johannes? Dat is niet simpel uit te leggen. Het gaat er om te geloven dat Johannes' kijk op de wereld de objectieve waarheid is. Hij spreekt de woorden van Jezus ...

Johannes 5:30, Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

Johannes vraagt in Jezus Christus te geloven, die gezonden is om rechtvaardig te oordelen. Rechtvaardigheid was een big issue in Palestina van de eerste eeuw. Lucas verwerkte dat woord meerdere keren in zijn evangelie en in de Handelingen komt het 25 maal voor en in Romeinen 24 maal. Het begrp is nauw verwant aan "objectieve waarheid". Het is verleidelijk om Johannes en Paulus te geloven, ook al snapt men geen snars van het evangelie. Paulus vond het al niet eens meer nodig om iets over Jezus te vertellen. Het begrip rechtvaardig heeft een megische kracht op de menselijke geest - de geest der waarheid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden