Los bericht bekijken
Oud 26 december 2014, 11:06   #43
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nee, die krijgen nachtmerries van dat beeld op hun netvlies, dus vervangen door drone bestuurde treinen, en treinen die sneller kunnen remmen, zou ook al heel veel schelen.

Je moet durven nadenken over de problemen en vanuit een andere invalshoek een oplossing te bedenken. Sommige ideeen zijn dan stom, maar andere niet.

Het is een gegeven dat treinen heel traag optrekken en nog veel trager remmen. Dat remvermogen zorgt dat ze inderdaad altijd eerder al glijdend dan als remmend tot stilstand komen. De weerstand op de wielen is minimaal maar dat zorgt precies ook voor het remprobleem.
Dus de enige goeie oplossing is lichte treinen (gemaakt met vliegtuig composiet materialen zoals een TGV) en kleinere treinen (want er zit gemiddeld 70man op een trein, dus 100 is genoeg) en snellere treinen (dus treinen die sneller optrekken naar 100km/u in 10seconden bvb) en die normaal kunnen remmen (stilstaan binnen de 100meter bvb van 100 naar 0) en dit combineren met een laserdetectie van obstakels tot op 500meter afstand... en dan zul je constateren dat er schier geen doden meer vallen...
Ik weet niet vanwaar je die beweringen haalt, maar ze zijn pertinent onjuist, en ik kan het weten.
Er zitten wel goede ideeën in, over automatische treinen, maar de reden dat ze er niet zijn, is niet omdat het technisch onmogelijk is of anderzijds onrendabel. Een lange trein dubbeldekkers heeft een zit-capaciteit van 1500 man; met een frequentie van één trein per 6 minuten (en dat is ruim gerekend) zit je al snel aan een theoretische lijncapaciteit van 15.000 man, met staanplaatsen erbij zit je nog hoger. Die capaciteit haal je niet met individuele module-treinen.

Laserdetectie houdt geen kandidaat-zelfmoordenaar tegen die zich achter een pijler of brug verstopt en zich op het laatste moment voor de trein gooit. En reken maar, zo'n wanhopige mensen zijn vindingrijk.

Het punt is dat op het spoor gaan spelen even dom is als op een autosnelweg of op een landingsbaan van een vliegtuig. In de drie gevallen heb je een hoop reizigers die daardoor te laat ergens geraken.

Ik heb absoluut geen probleem met het idee dat er beter bestaat dan het huidig treinverkeer, en bij uitbreiding het wegverkeer. Goede ideeën zorgen voor vernieuwing, en hopelijk ook verbetering.
Maar het ene ophemelen en het ander vergruizen is verre van objectief. Ik gebruik auto, trein, bus, tram en af en toe ook vliegtuig zoals het mij het beste past.

Auto's botsen wel eens, treinen, trams ontsporen wel eens en vliegtuigen vallen wel eens uit de lucht. Dat is zo, en zal wel een tijdje zo blijven, hoe minder vaak hoe liever.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 26 december 2014 om 11:06.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden