Los bericht bekijken
Oud 18 november 2008, 22:04   #108
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ministe van Agitatie
De mogelijkheid dat er elders een planeet bestaat die volgens onze normen levensvatbaar is, is zeer reëel, zelfs plausibel. De kans dat zich daar ook effectief leven heeft ontwikkeld is mathematisch gezien al veel kleiner. Als er daar al leven bestaat, is de kans dat het zich heeft ontwikkeld zoals op onze planeet miniem. Dat dat eventuele leven dan nog 'intelligent' zou zijn is bijna onbestaande. Dat is gewoon mathematisch zo, zij het niet onmogelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ministe van Agitatie
Ik denk dat niet persoonlijk van mezelf (hoewel ik een relatief hoog IQ heb volgens onnozele testjes), maar ik ben er wel van overtuigd dat de mens het (voorlopige) summum is van intelligent leven.
Blijkbaar bieden die 'onnozele testjes' geen garantie voor intelligente redeneringen te voorspellen. De 'matematische waarschijnlijkheden' waarover u het heeft zijn gewoon speculatie. Uiteindelijk hebben we gewoon geen idee hoe groot de kans is dat er intergalactisch reizend 'intelligent' leven bestaat.

Dat er ooit buitenaards leven de aarde bezocht heeft lijkt me niet 'bewezen'. Ik lig er niet wakker van, maar heb er ook geen probleem mee dat mensen hiernaar onderzoek doen, en zich luidop vragen stellen. 'Laat u niet intimideren door controlefreaks' zou ik hen als raad geven.

Stelling: Het beste bewijs dat er ooit buitenaards leven de aarde aandeed is het menselijke gedrag op aarde.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 november 2008 om 22:16.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden