Los bericht bekijken
Oud 11 februari 2018, 21:16   #173
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Niet iedereen zal uiteraard voorstander zijn van een democratie. Dat zou ook niet gezond zijn vermoed ik. Dat is dus al een voordeel, er mag, kan en moet kritische oppositie zijn. Dat is niet in alle systemen zo. Een theocratie zal dat meestal niet toelaten bv. Maar een democratie die evolueert naar een dictatuur van de meerderheid zal niet lang standhouden. daarom is een evolutie naar democratie belangrijk zodat iedereen leert omgaan met de macht die de wetgevende bevoegdheid wel is. Een goede definitie van democratie voor mij is dat het 'een systeem is waarbij iedereen de genomen beslissingen, en de wijze waarop ze tot stand komen aanvaard, ook al stem dat niet overeen met de persoonlijke wensen.
Alhoewel kort zit daar heel veel achter. Het basisidee is dat het systeem algemeen aanvaard wordt en dat de beslissingen 'redelijk' moeten zijn. Maar ook dat men niet akkoord mag zijn, dat mag uiten en streven naar de eigen wensen door mensen te verenigen die hetzelfde denken enz.. Dat is heel wat meer dan het brute 'dictatuur van de meerderheid'. Een dergelijk systeem kan maar werken als de meeste mensen betrokken worden in de besluitvorming. Dat gebeurt met democratische instrumenten zoals beslissingsrecht bij referenda en door loting aangestelde (goed ontworpen en uitgevoerd) instituten.
Ik vind dat niet "meer dan" brute 'dictatuur van EEN meerderheid'. Als je ergens niet mee akkoord gaat, en je bent gedwongen om het te ondergaan, dan onderga je "brute" dwang, punt uit andere lijn.
Merk op dat ik wijzigde naar "EEN" meerderheid, niet "DE", want meerderheden kunnen naargelang onderwerp uit verschillende personen samengesteld zijn.
Als u werkelijk een "algemeen aanvaard" systeem nastreeft dan dient u dwang als dusdanig af te wijzen. Er is maar 1 algemeen aanvaard systeem: dat dat op vrije wil is gebaseerd. Een samenleving ontstaat door mensen die de (economische en andere) voordelen van samen-leven beogen. Die voordelen zijn gebaseerd op prestatie, zoals afgemeten door de vragenden ernaar. Die afmeting vereist een vrijheid van beoordeling, een vrije keuze. Samen met totaal vrije concurrentie - geen drempels/limieten/op dwang gebaseerde monopolies, waar de betere prestaties de slechtere kunnen uitrangeren, is dat het best-mogelijke systeem.
Loting is willekeurig, en beloont bijgevolg geen prestatie / bestraft bijgevolg geen wanprestatie, hetgeen een waardevol mechanisme terzijde schuift, en enkel in de richting van onvrede/conflict kan werken, weliswaar in mindere mate dan Commie-onderonsjes.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden