Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2016, 12:57   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het zal interessant zijn te vernemen wat de echte juridische grond is voor de ingreep.Dat de CEO zichzelf uiterst royaal zou vergoeden is op zichzelf waarschijnlijk onvoldoende om zo hard in te grijpen .Het is ,vermoed ik,hoogstens een kapstok om veel dieper te graven in Optima.
http://kanaalz.knack.be/nieuws/van-o...al-715103.html

Ik ben ook benieuwd naar de juiste details. Feit is dat er al sinds mei 2016 een bijzonder commissaris aangesteld door de FSM de boekhouding van Optima controleert. Als deze ernstige onregelmatigheden ( mogelijke overtredingen van wetten en regelgeving) vaststelt kan de FSMA direct ingrijpen.

Ik vermoed dat Optima Bank volledig geliquideerd zal worden. Het garantiefonds zet de procedure reeds in gang om de depositohouders terug te betalen. Het garantiefonds gaat deze gelden terugvorderen van Optima Bank. Degene met deposito's hoger dan 100.000 € per persoon zijn schuldeiser van Optima Bank. Als Optima Bank in gebreke blijft dan kan het faillissement worden ingeleid.

Het verbaast me dat er nog geen collectieve ontslagprocedure voor de +- 170 mensen personeel is ingeleid. Ik heb een vermoeden dat het dossier dat de FSMA aan het parket heeft doorgegevens lastens de CEO ofwel te maken hebben met zaakjes die men voor de bijzondere commissaris verborgen trachtte te houden ofwel met een variatie van ontvreemding van vennootschapsgoederen of afscheiden van vennootschapsactiva die de continuïteit van de onderneming in gevaar brengen. Een andere mogelijkheid is dat de verplichte compliance afdeling bij Optima Bank niet legit was. Als de CEO niet tot een schikking komt en blijft doen of zijn neus bloed zullen de juridische procedures 2 ?* 3 decennia aanslepen.

Optima Bank is meer dan de Ethias Bank van vroeger. Ook al de activiteiten van Optima Financial planners zijn via fusie in Optima Bank opgegaan. Dit inclusief alle activa, passiva en contracten. Bij Optima Bank valt wel degelijk veel te rapen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden