Los bericht bekijken
Oud 6 april 2007, 12:52   #17
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Daar ben ik me van bewust; maar dat wil niet zeggen dat - in de gevallen waar het wél nodig is - mensen die in cassatie gaan bij wijze van spreken hun kind moeten verkopen om de advocaat te kunnen betalen, denk ik. Zeker in rechtszaken tegen grote ondernemingen of de overheid is dat nogal ondemocratisch.
Denk dat je dan beter naar de Raad van Staten gaan of het Europees hof van de rechten van de mens ofzo. Cassatie kan je alleen terecht als je al veroordeelt bent.

Denk dat er onduidelijkheid bestaat over de kostprijs van advocaten voor cassatie. Voor burgerlijke zaken moet je terecht bij een 20 tal vastgesteld advocaten. Voor fiscale zaken kan eender welke advocaat gebruikt worden.(Kan een bedrijf je voor niet fiscale dingen aanklagen?)

Hier kan je alle cases van cassatie opzoeken: http://www.juridat.be/juris/jucn.htm. De absolute meerderheid gaat over financiele twisten tussen vennootschappen.
Er was een rechtzaak of een brievenbus een onroerend goed was of niet.

Ik zie nog altijd het punt niet hoe je in cassatie kunt gaan tegen bedrijven of de overheid. Cassatie kijkt alleen of de rechter de wet gevolgd heeft bij jouw veroordeling.

Kan je mij een geval geven van een burgerlijke rechtzaak waar iemand het geld niet had om een advocaat te betalen voor cassatie waarbij de overheid of een bedrijf voor een NIET FINANCIELE veroordeling de aanklager was?
Asshen Sukar is offline