Los bericht bekijken
Oud 8 oktober 2011, 02:01   #21
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een belgische of vlaamse nationale genationalizeerde bank heeft geen zin in deze geglobalizeerde wereld. Het zou zijn alsof we een vlaamse autofabriek zouden oprichten om uitsluitend voor het vlaamse binnenland auto's te produceren en we tegelijk de invoerrechten voor "vreemde" auto's zo hoog zouden maken dat het voor de vreemdelingen onmogelijk is om voor de vlaamse markt te produceren.

Ik ga hier geen lesje economie geven ; ongetwijfeld zijn er wel mensen die vinden dat deze mercantillistische aanpak zeer nuttig zou kunnen zijn voor Vlaanderen; zoals er ook mensen zijn die het gebruik van vreemde talen binnen Vlaanderen vooral aan banden willen leggen...

Ik zou zeggen begin een ruimtevaartprogramma en zoek een planeet : Vlaanderen...
Geld heeft geen nationaliteit enkel een waarde. Die waarde kan fluctueren. Nu meer dan ooit, zoals je wel gemerkt zult hebben. Als een bank gevestigd op planeet Vlaanderen of België je de garantie geeft dat je je geld altijd terugkrijgt met een zekere meerwaarde, heb je klanten van alle andere planeten. Dat kan met een genationaliseerde bank waar we met zijn allen garant voor staan. Dan krijg je voor je garantie een zekere vergoeding. Nu met privé banken staan we garant en moeten er nog voor betalen ook.
Wat betreft meertaligheid weet ik niet wat je bedoeld, maar Vlaanderen en nu zelfs ook in Wallonië zijn de meeste jongeren zeker meertalig. Goed voor aan de loketten van die genationaliseerde bank, waar zeker vele buitenlanders hun geld naartoe willen brengen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden