Los bericht bekijken
Oud 30 oktober 2019, 17:52   #1
jovad
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 juni 2010
Locatie: erpe-mere
Berichten: 49
Standaard Oproep: Politieke polarisatie in partnerrelaties

Wat zou ik nu graag in Amerika wonen. Niet omdat ik zo’n Trumpsupporter ben of omdat ik mijn “American dream” wil najagen ofzo. Neen, maar ik heb het gevoel dat het daar zoveel makkelijker zou zijn om in het kader van mijn bachelorproef “Gezinswetenschappen” een koppel te vinden waar aan de keukentafel een nogal stevig potje wordt gediscussieerd over politiek. Vaak zorgt dat daar voor ernstige relatieproblemen en zelfs scheiding. Volgens een studie uit 2017 in de Verenigde Staten geven immers meer dan 1 op 5 Amerikanen aan dat de verkiezing van Donald Trump hun partnerrelatie negatief heeft beïnvloed, en dit bij meer dan 1 op 10 Amerikanen geleid heeft tot het einde van de relatie. Bij de millenials, de generatie geboren tussen 1980 en 2000, ligt het cijfer van mensen die hun relatie verbroken hebben wegens politieke meningsverschillen dubbel zo hoog (22%). Een ”hot topic” dus, daar in de USA. De politieke polarisatie is daar dan ook heel erg groot.

Hier in Vlaanderen valt het dan wel mee heb ik de indruk. Je ziet hier in het publieke debat en op sociale media ook wel een polarisatie optreden die soms al eens een steekvlam wordt (in tijden van verkiezingen, klimaatprotesten of Vlaamse vlaggen op pukkelpop bijvoorbeeld) maar blijkbaar dringt die niet door tot de keukentafel of tot het bed van geliefden. Of heb ik het verkeerd voor?

Zijn hier met andere woorden koppels waarvan de partners politiek diametraal tegenover elkaar staan; waar meningsverschillen rond klimaat of asiel en migratie dreigen te ontaarden in een hevig conflict; waar de ene links stemt en de ander rechts; waar de uitspraak geldt “i love you… but i hate your politics”? Zijn hier mensen die ooit in relatietherapie zijn gegaan omdat ze een oplossing zochten voor het feit dat ze ideologisch toch wel ver uit elkaar stonden en zijn hier mensen ooit gescheiden omwille (deels) van een politiek conflict?

Ik wil het weten, stuur me een berichtje als je openstaat voor een gesprek hierover, alleen, apart of samen met je partner. Ik zoek namelijk één casus van zo’n type situatie die ik zou kunnen gebruiken in mijn thesis. De voorlopige werktitel is “Wanneer je niet zegt wat je partner denkt - Politieke polarisatie in partnerrelaties”.

Alvast bedankt
jovad is offline   Met citaat antwoorden