Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2015, 02:00   #42
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou daar zo streng niet over zijn. Het willen profiteren van het gebrek van kennis van anderen, om daar een lucratieve operatie mee op te zetten (wat de essentie is van de financiele wereld), daar is niks mis mee.

Als gij zo dom zijt om niet te weten dat ik tomaten kan kopen aan een halve peer, en gij zijt bereid om tomaten een ganse peer te betalen, dan zie ik niet in wat er "verkeerd" is om uw peren te aanvaarden voor tomaten, en met de helft van die peren, die tomaten ergens gaan te halen waar gij niet aan gedacht hebt. Als er voldoende zulke vossen rondlopen, dan zal dat iedereen uiteindelijk tomaten laten bekomen voor iets meer dan een halve peer. Maar van de slag hebben die vossen hun eigen handeltje omzeep geholpen. We hebben net precies de basis van de efficiente markthypothese ontdekt, en daarom moeten er voldoende "lepe vossen" rondlopen, die niks lievers doen dan proberen uit te vissen waar een arme sloeber niet door heeft dat hij iets op een betere manier kon ruilen.

Als dusdanig zijn financiele acteurs niet alleen nuttig, maar bovendien verdienen ze voor hun nut zelfs het zout op hun patatten niet.

Het feit dat ze niet alleen het zout op hun patatten verdienen, maar de ganse patat (en nog een leuke Ferrari) erbij, kan niet anders dan erop duiden dat ze iets anders doen dan gewoon met eigen geproduceerde middelen "voordelig uitgekiende ruilen" opzoeken. Er moeten ergens bronnen zijn van hun systematisch gewin.

Maar het is het hen gegund. Het is een beetje zoals de zakenman die op het idee gekomen is om het privilege te bekomen om de lijken, aan de afvoer van het crematorium van het exterminatiekamp, van hun gouden tanden te ontdoen.

Die mens wordt ook rijk, en zorgt er bovendien voor dat goud, dat anders gewoon verloren zou zijn, terug in economische circulatie komt. Echter, die gast moet zich niet op de borst staan kloppen dat hij al dat goud echt verdiend heeft dank zij zijn waardevolle bijdragen aan de economie. Nee, hij heeft gewoon een lukratief privilege bekomen van de kamp overste. Hij heeft geen schuld aan de exterminatie zelf. Hij maakt gewoon handig gebruik van de omstandigheden.

Dat is een beetje zoals de institutionele spelers in de financiele sector he.
Iemand die mensen blaaskes wijsmaakt / misleidt teneinde hen tot foute beslissingen te bewegen die hen 1000 euro kosten, vind ik even verwerpelijk als een dief die er met 1000 euro vandoor gaat.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden