Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2015, 15:34   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe de heren Erw, Patrickve en Kodo Kodo correct geprijsde leningen en de juiste liquiditeit in markten willen verzorgen zonder de o zo immorele traders.
Ik ben voorstander van immorele traders. Ik ben tegen het feit dat er zijn die privileges krijgen van de "arbiter" voor wie zij spelen, in de vorm van regulering, toegekende privileges (bijvoorbeeld het mogen uitgeven van fiat geld) en dergelijke. Ik ben voor de totaal vrije jungle op financieel vlak, omdat diezelfde jungle die nu gebiased in het voordeel van institutionelen speelt terwijl men de hypocrisie ten toon spreidt dat het zogezegd "geregeld en eerlijk gemaakt is", dan zichtbaar zou zijn, en iedereen met kennis van zaken eraan zou deelnemen of niet.

Citaat:
Al het gelul over diefstal en leugens ten spijt heb ik daar nog geen enkele oplossing voor gezien.
Het is diefstal als het op dwang gebaseerd is. Het is vrij zaken doen als het, wel, vrij zaken doen is zonder regels. Daarom ben ik voorstander van dat laatste.

Citaat:
Nuja, als men niet eens deftig kan uitleggen waarvoor financiële markten dienen dan is dat natuurlijk te verwachten.
Elke daad in de economie dient enkel en alleen om zichzelf meer bevrediging toe te kennen. Willen stellen dat een economische daad iets anders dient dan zijn eigen voordeel, is al verkeerd. Geen enkele zaak in de economie "dient" tot iets, tenzij voor degene die het onderneemt. Elke pretentie tot iets anders (ttz, elke pretentie dat ge "nut" hebt, en dat uw daden nut hebben voor iemand anders dan gijzelf) is niks anders dan een poging om proberen de andere wat meer uit te persen en hem te misleiden in zijn keuze van daden (wat uw goed recht is !).

Financiele markten dienen dus (zoals elke activiteit in de economie) om de deelnemers eraan voordeel te geven, en niks anders.

Het specifieke aan financiele markten is nu wel dat het een zero sum game is (wat niet het geval is van commodity markten), waardoor er in de financiele markten evenveel gewonnen als verloren wordt. Er is dus uiteindelijk geen enkel "netto voordeel" aan financiele markten in hun geheel (in tegenstelling tot commodity markten waar er waardecreatie door ruil is aan de twee kanten).

Dat is geen reden om tegen financiele markten te zijn, maar infeite is de term "markt" hier verkeerd, en zou men van "financiele arena" moeten spreken. Maar nog eens, ik ben helemaal niet tegen financiele arena's. In tegendeel. Ik ben wel tegen het feit dat in financiele arena's, de arbiter meespeelt en zelfs de hoofdrol opeist.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden