Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2007, 16:20   #65
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Uiteraard is er het principaal-agentprobleem; maar bij mijn weten is het zo goed als alleen in de private sector dat hieraan überhaupt aandacht besteed wordt. Men kan moeilijk ontkennen dat een vastbenoemde ambtenaar bijzonder weinig incentives heeft om innovatief te zijn, e.d.
Je kan ook niet ontkennen dat een topmanager bij Total, Fortis of KBC ook bijzonder weining incentives heeft om innovatief te zijn, als je hun ontslagvergoedingen bekijkt...

Citaat:
Het is overigens niet helemaal correct om te stellen dat alle firma's intern hiërarchisch gestructureerd zijn. Er zijn, binnen ondernemingen, verschillende structuren en organisatievormen, en er wordt nogal wat onderzoek geleverd naar de optimalisatie van de structuur.
Kapitalistische bedrijven zijn in de praktijk allemaal hiërarchisch, zij het dat sommige een bijzonder vlakke hiërarchie hebben. Democratische ondernemingen met zeer beperkte hiërarchie bestaan ook - democratische arbeiderscoöperatieven - maar dat zijn dan ook geen kapitalistische bedrijven meer.

Citaat:
Andermaal: de onderneming die een efficiëntere structuur heeft, bezit een competitief voordeel, en dus bestaat er onmiskenbaar een tendens tot efficiëntie, net zoals er een neiging bestaat om te innoveren; een neiging die haast volledig afwezig is in de publieke sector.

Het boek van Hirschman is me onbekend, maar ik zal het zeker eens opzoeken.
Je ziet dat allemaal te ongenuanceerd, zoals de analyse van Hirschman en ander recent economisch onderzoek aantoont.

Als de klant ontevreden is over een privébedrijf (te hoge kost, te lage kwaliteit, enzovoort) heeft zij of hij verschillende mogelijkheden om dit kenbaar te maken. Men kan overstappen naar de concurrentie ("exit"), of men kan een brief schrijven naar het management ("voice").

Nu heeft de klant bijzonder weinig incentief om naar het management te schrijven. Het kan dus zijn dat de consument maar blijft "swappen" tussen verschillende merken, en dat de informatie niet doorkomt. In de publieke sector zijn de mogelijkheden tot "exit" beperkter (hoewel ook hier federalisme soelaas kan bieden), maar zijn juist daardoor de mogelijkheden tot "voice" uitgebreider (ombudsvrouw, publieke opinie, verkiezingen).

Je zal natuurlijk zeggen dat de bureaucratie en inefficiëntie in de privé-sector te maken heeft met "marktimperfecties", maar daar gaat het precies om: perfecte markten bestaan slechts in de handboeken, niet in de realiteit, en ze kunnen ook niet bestaan! Perfecte markten veronderstelt de volledigheid van markten, en dat is nu eenmaal fysiek onmogelijk.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline