Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2011, 00:14   #6
Alamoet
Partijlid
 
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik weet niet wat de argumentatie van LSP is, maar ik zie het toch ook zo, VOKA is kleinburgerij.
Beste Pelgrim,

Bedankt voor je antwoord. Ik begon me zo onderhand al af te vragen of mijn vraag nu echt zo idioot was dat niemand zich verwaardigde er op te antwoorden.

Ik ben wel niet overtuigd van je argumenten, zoals ik hieronder verder zal argumenteren:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De burgerij staat helemaal vanboven de voedselpiramide. Zij is oppermachtig en neemt de beslissingen.
Het betreft zeker niet de essentie van onze discussie, maar het moet me toch van het hart dat ik bovenstaande omschrijving toch een beetje karikaturaal vind. Waarmee ik zeker niet wil ontkennen dat er zich veel macht concentreert in de handen van de burgerij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De Belgische bourgeoisie was van dat type, gevestigd op de industrie en het kapitaal beheerd door de Société Générale. In de feiten hield die burgerij (en daarmee de Belgische staat) op te bestaan toen Fortis definitief verkocht werd.
Dit vind ik een interessante stelling. Als ik het goed begrijp, stel je dat in België geen 'eigen burgerij' meer bestaat. Als ik zo vrij mag zijn om één en ander te interpreteren vind je dus dat ons land onder een soort neokoloniale curatele staat van buitenlandse burgerijen.

Ten eerste lijkt mij dit een redelijk verregaande stelling, waar ik toch wat meer argumenten voor zou willen zien.

Ten tweede zelfs als we ervan uitgaan dat je gelijk hebt, dan betekent dit dat ook het VBO niet langer een vertegenwoordiger is van de burgerij en dus op gelijke voet staat met voka?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
VOKA noch UNIZO hebben ooit de top van een soortgelijke piramide bekleed. Het zijn organisaties van managers en kleine onderaannemingen, die uiteindelijk ondergeschikt zijn aan (vooral buitenlands) "anoniem" kapitaal.
Mag ik uit bovenstaande concluderen dat je 'management' tot de kleinburgerij rekent en dus enkel grootaandeelhouders tot de burgerij? Toegepast op fortis was Lippens dus burgerij en Votron niet? Dit vind ik een tweede interessante stelling. Ik ging er namelijk altijd vanuit dat topmanagers ook tot de burgerij kunnen gerekend worden, in de feiten lijkt het me zelfs zo dat je kan argumenteren dat zij meer 'controle' over de productiemiddelen hebben dan grootaandeelhouders.

Wat er ook van zij topmanagers worden toch aangesteld als vertegenwoordigers van de aandeelhouders? In dat opzicht is het dan toch hun taak om de belangen van de burgerij te verdedigen (in de praktijk zit hier wel ruis op, maar in grote lijnen klopt dit toch of niet?)?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Simpel samengevat: VBO was de baas. UNIZO en VOKA zijn management.
Zoals reeds eerder gezegd ben ik het hier niet mee eens. Voornamelijk omwille van volgende redenen:

1. Volgens mij zijn veel grote bedrijven lid van zowel voka als het VBO.
Dit blijkt ook uit volgende feiten:

a) Thomas Leysen (vbo-voorzitter) is/was lid van de AV van Voka:
Citaat:
Voka is er van overtuigd dat de toekomstige aanstelling van Thomas Leysen aan de top van het VBO de relaties tussen de verschillende werkgeversorganisaties alleen maar kan versterken, temeer daar hij, als lid van de Algemene Vergadering van Voka, ook vertrouwd is met de werking en de standpunten van onze organisatie. Voka wenst hem dan ook alle succes toe tijdens zijn driejarig mandaat. http://www.voka.be/startpagina/nieuw...masLeysen.aspx
b) Luc De Bruyckere (vokavoorzitter) zit ook in het directiecomité van het VBO: http://www.vbo-feb.be/index.html?pag...=vansteenkiste

Meer nog hij is zelfs nog vice-voorzitter van het VBO geweest. http://trends.rnews.be/nl/economie/n...633994438.htm#

Nog meer nog hij is/was zelfs bestuurder bij de Waalse werkgevers van UWE.

c) Daarenboven is De Bruyckere voorzitter van de Raad van Bestuur van Ter Beke, een bedrijf met ongeveer 1800 werknemers. Het is natuurlijk maar een hulpmiddel maar de Europese definitie van KMO is max. 250 werknemers. Nu moet je weten dat op Europees niveau 99,8% van de bedrijven (jawel zoveel) beantwoord aan de Europese definitie van KMO. Het lijkt mij dus redelijk veilig om de leiders van de overige 0,2% als burgerij te klasseren. Zeker als ze zomaar even 7x meer werknemers onder zich hebben dan de Europese KMO-definitie (die reeds hoger ligt dan de Belgische).

Dit zijn enkele van de redenen waarom ik vermoed dat zowel VBO als Voka de belangen van de burgerij verdedigen. Als je dieper ingaat op de samenstelling van de directiecomités en rvb's en av's van deze organisatie zal je vaak dezelfde namen tegenkomen. Daarom lijkt het me zeker raar om het VBO en Voka niet onder dezelfde benaming te plaatsen.

Dit alles gezegd zijnde ben ik nog steeds benieuwd naar een reactie vanuit de LSP. Ik heb zo'n voorgevoel dat ook zij niet akkoord gaan met je stellingen dat de Belgische burgerij de facto niet meer bestaat en dat managers niet tot de burgerij behoren. Ik ben natuurlijk ook zeer benieuwd over wat jij van mijn argumenten denkt. Ik ben ook akkoord dat Unizo de vertegenwoordiger is op Vlaams en op nationaal niveau van de kleinburgerij.

Laatst gewijzigd door Alamoet : 17 januari 2011 om 00:41. Reden: oops te snel
Alamoet is offline   Met citaat antwoorden