Los bericht bekijken
Oud 14 maart 2007, 21:49   #2
Bart Tommelein
 
 
Bart Tommelein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 101
Standaard

Oorlog moet uiteraard een laatste redmiddel zijn. Toch ben ik van mening dat oorlog onder bepaalde omstandigheden gerechtvaardigd is. Ik volg hierbij volledig de Just War doctrine. Een oorlog kan volgens deze theorie worden gerechtvaardigd onder specifieke voorwaarden. Het betreft zowel voorwaarden waaronder een staat mag besluiten om tot een oorlog over te gaan als de manier van oorlogvoeren. Een oorlog kan enkel worden gevoerd door een legitieme autoriteit, zijnde een staat. Alle mogelijke manieren van conflictbeslechting moeten zijn uitgeput. De intentie, het doel met rechtvaardig zijn. Ook het aspect proportionaliteit moet in rekening worden gebracht en er dient een grote kans op succes te zijn. Proportionaliteit geldt ook in de manier waarop oorlog wordt gevoerd.



Ik kan me vandaag moeilijk inbeelden ooit actief aan een gewapend conflict deel te nemen. Wij hebben de luxe om ons dit niet te kunnen voorstellen. Toch zou ik die mogelijkheid niet durven uitsluiten wanneer bepaalde vrijheden in het gedrang komen.



Voor wat de oorlog in Irak betreft is zeker aan enkele voorwaarden niet voldaan. Het rechtvaardig doel is zoek, over de kans op succes kan worden gediscussieerd, …
__________________
http://www.tommelein.be
Bart Tommelein is offline