Los bericht bekijken
Oud 14 december 2019, 15:10   #322
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dit betreft een sekte die later is ontstaan, maar heeft totaal niks met de oorspronkelijke betekenis te maken, net zo min dat de huidige betekenis van ' christenen ' niks met de oorspronkelijke betekenis te maken heeft.

In oorsprong zal er vast niet ' sekte ' gestaan hebben, maar een ' politieke beweging ' waar ook Josephus een kopstuk van geweest is.

Heeft dus ook weer niks met de doelstellingen van Jezus en zijn beweging te maken.
Maar Josephus noemt de Nazorenërs niet als politieke beweging. Hij zegt ook niets over Paulus. Het gaat om de doelstellingen van Josephus zelf en om zijn versie van Paulus. In de brief 1 Korintiërs 9 laat hij Paulus zeggen:

19 Van allen onafhankelijk, heb ik mij de slaaf van allen gemaakt, om er zoveel mogelijk voor Christus te winnen. 20 Met de Joden ben ik Jood geworden, om de Joden te winnen; met hen die onder de wet staan heb ik mij aan de wet onderworpen, om de mannen van de wet te winnen, ofschoon de wet over mij geen gezag heeft; 21 met de wettelozen werd ik wetteloos - hoewel niet zonder wet van God en onderworpen aan de wet van Christus - om de wettelozen te winnen. 22 Met de zwakken ben ik zwak geworden, om de zwakken te winnen. Alles ben ik voor allen, om er tot elke prijs enkelen te redden.

Je ziet dat deze Paulus ongrijpbaar is. Hij deed alsof hij onder de Wet stond, "ofschoon de Wet geen gezag over mij heeft", om joden te winnen. En als je de context leest waarin hij zijn arbeid als prediker vergelijkt met de dienst in de tempel (echt iets voor de priester Josephus) dan suggereert hij dat dit is geschreven vóór de Joodse oorlog. Knap werk.
Piero is offline   Met citaat antwoorden