Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2018, 20:28   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat ik wel heb is glazen flessen van bijvoorbeeld olijfolie. Maar wat is de zin en de winst van statiegeld, daarop, als ik die flessen naar de glascontainer breng voor directe recyclage? Ah, ja, vermindering van industriële glasproductie. Maar ze moeten dan wel en herhaaldelijk industrieel gereinigd worden... ook vervuilend..., plus al het transport heen en weer tussen supermarkt, reinigingsinstallatie, vulstation, supermarkt.
Ik denk niet dat er hier iemand pleit voor statiegeld op olijfflessen. Daarvoor zitten de producenten waarschijnlijk net iets te ver.

De distributie doet aan optimalisatie. Een volle vrachtwagen door en een lege terug probeert men te vermijden. Daarom ook combineert men. Ik zie dat bij de supermarkten. Bij Lidl en bij de Carrefour neemt de vrachtwagen papier, karton en statiegeldflessen mee eens de levering van de dag is afgezet.

En weer gerust dat men ook het transport van distributiecentrum naar de industriële reiniger of de producent van het product ook tracht te optimaliseren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden