Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2007, 02:12   #6
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
"De afschaffing van de stemplicht en de invoering van het stemrecht is een eerste stap om orde op zaken te stellen. De stemplicht ontneemt de allereerste keuze aan de burger: de keuze om te gaan kiezen of niet. Hierdoor hoeven de politici geen inspanning te doen om het publiek ervan te overtuigen aan de verkiezingen deel te nemen. Wie niet meedoet, wordt gewoon gestraft door de rechter. Dat komt de politici goed uit: alles heeft er immerd de schijn van dat de door hen zo verwaarloosde democratie perfect werkt. Dat is en ilusie. Ook de burger in geval van de uitvoering van het stemrecht niet zou gaan stemmen, stelt hij een belangrijke politieke daad. Hij laat weten dat de politiek niet bezig is met de problemen waarmij hij in zijn dagelijks leven te maken heeft. Door weg te blijven, stelt hij wel degelijk een politieke daad"


Ik ben het eens met dit citaat, het lijkt mij een juiste analyse. Ik zou nooit niet gaan stemmen, maar mensen verplichten omvaan een recht te genieten lijkt mij onzinnig.
En als politicoloog vind ik het ook jammer dat je informatie mist. In andere landen is het opkomstpercentage een goede indicatie van het belang dat mensen hechten aan verkiezingen. In Nederland bvb gaat slechts 40 % stemmen bi Europes verkiezingen, maar veel meer mensen stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat is nuttige informatie , dat vertelt je iets. In de VS zien we dat er in 2004 en 2006 meer mensen zijn gaan stemmen dan in 2000. Dit duidt waarschijnlijk op een groeiende polarisering in de VS, en meer politiek bewustzijn bij de bevolking dan in 2000, toen men amper verschil zag tussen Bush en Gore.

Om een medische metafoor te gebruiken, stemplicht is als het stukgooien van de koortsthermometer. Een uiterst lage opkomst kan een indicatie zijn van de toenemende kloof tussen de bevolking en de politici. Of van de vergrijzing van een politiek landschap, de de-ideologisering. Hoedanook, je kan er iets uit leren. Met stemplicht negeer je het probleem gewoon.

@Lomeanor:
Van wie is dit citaat eigenlijk?
(Ik heb al het vage vermoeden dat ik het wel niet eens zal zijn met veel van zijn andere ideeën. )
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 25 maart 2007 om 02:13.
Dr. Strangelove is offline