Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2007, 15:36   #12
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Als je het hebt over de geheime stemmingen in het parlement, ben ik het volledig met je eens.

Als je het hebt over het geheim van de stemming in het stemhokje - en dat is wat ik bedoelde - kan ik niet meer mee. Over de gehele wereld worden waarnemers uitgestuurd om uitgerekend op het eerbiedigen van dat geheim toe te kijken om te bepalen of verkiezingen eerlijk verlopen. Als dat niet zou gewaarborgd zijn ligt de weg open voor intimidaties, wraakakties en meer van dat fraais wanneer geweten is dat je niet voor het zittende regime gestemd hebt. Het is geen vorm van dwang, het is een vorm van eerbied voor de vrijheid van de kiezer om niet te stemmen zoals de machthebbers van het moment zouden willen.
Hier ben ik het volledig mee eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
Ik vind het een valse redenering. Je kan je ongenoegen met de gang van zaken even goed uiten door wel op te dagen en blanko te stemmen. Het is ook de enige manier om dat anoniem te doen: als je opzettelijk wegblijft, schiet er niet veel over van "het geheim van de stemming"...
Maar hier begrijp ik niet waarom je mijn redenering "vals" noemt. Natuurlijk kan je blanco stemmen, maar weinigen zullen dit nog doen nu ze toch in het stembureau zijn.
En dan is er nog een vreemd iets: als je nog met papier stemt (zoals in Gent), dan kan je ongeldig stemmen door bvb een tekeningetje te zetten op het stemformulie, wie electronisch stemt, heeft die optie niet.

In ieder geval, het zou misschien geen slechte zaak zijn om als er x % van de stemmen blanco of ongeldig zijn, om dan ook x % van de zetels effectief leeg te laten.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline