Los bericht bekijken
Oud 9 juli 2018, 10:30   #10983
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat GeorgiË betreft Nino Burjanadze doet het goed in de peilingen, haar partij is pro-Russisch, net als de "Patriottenpartij", die rechtstreekse banden heeft met "Verenigd Rusland" van Poetin.

In Kazakhstan is er geen sprake van anti-Russische gevoelens. Bijna een derde van de bevolking is Russisch, maar de relaties tussen Kazachen en Russen zijn heel goed. Kazachstan is een welvarend land dat al sinds de jaren 80 geleid wordt door Nazarbayev.
Die hebben helemaal geen zin om "op een plein te gaan staan als idioten" al helemaal niet nu ze zagen hoe dat is afgelopen.

En wat Armenië betreft, de nieuwe leider kwam aan de macht na een volksopstand. Het Westen had hoge verwachtingen maar de nieuwe leider bracht z'n eerste bezoek aan Poetin en zei dat de Armeens-Russische vriendschap alleen nog sterker zal worden onder zijn leiding. Plots was er veel minder westerse interesse in Armenië... hun gestook had niets opgeleverd...
Waarschijnlijk heb je gelijk maar de tijden zijn dan toch veranderd. Ik was ten tijde van Gorbatchov in Semipalatinsk met een internationaal gezelschap waaronder heel veel Russen. De anti-Russische gevoelens van de lokale elite waren toen soms pijnlijk. Maar is er veel veranderd.
Met de Esperantobeweging was ik in de Krim toen die nog bij Oekraïne hoorde. Toen maakte alles nog wat een onderkomen indruk. Weinig onderhoud. Het zou nu beter zijn.
Het is moeilijk algemene uitspraken te doen over een volk. Het hangt sterk af van tijd en plaats. Al zijn er wel algemene tendensen bepaald door een elite. Soms doen die elite de bevolking veel schade omdat ze blind nationalistische of religieuze overtuigingen willen doordrukken. De afscheuringen in Georgië en de extreme slachtofferrol van Armenië is daar een voorbeeld van. Ik denk dat met meer respect voor elkaar en meer verdraagzaamheid iedereen een beter leven zou kunnen hebben. Mijn teleurstelling is dat zelfs in de Esperantobeweging (die veel succes kende in de voormalige Oostbloklanden) bij een eventueel conflict zoals in ex-Joegoslavië, Georgië, Oekraïne, ... alle gezond verstand plots lijkt te verdwijnen.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden