Los bericht bekijken
Oud 26 december 2018, 12:04   #81
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het enige dat jij doet volgens mij is trachten een fysieke voorstelling te geven aan abstracte begrippen...
Het gaat hier om het IK, dat niet alleen maar een abstract begrip kan zijn, want hoe kan dat IK dan een beeld zien?
Want een beeld is concreet en kan dus niet door een abstract begrip worden omvat.
Ik wil hier mee het abstracte begrip met de fysieke voorstelling verenigen, beide dus.
Citaat:
Een verhaal te verzinnen dat plausibel zou zijn voor mensen die het bij de fysieke werkelijkheid houden...
De werkelijkheid is niet alleen maar fysiek.
De werkelijkheid bestaat ook uit abstracte begrippen, zoals je net zelf hebt gezegd.
En dat ik dat niet zou denken, dat heb je dus verkeerd begrepen.
Citaat:
En is het nu juist niet die fysieke werkelijkheid die wij, miniem als ze is, in een groter kader moeten plaatsen zodat ze aan belang inboet en terug verwezen wordt naar de juiste plaats die ze in het geheel inneemt...
Als we de fysieke werkelijkheid in een groter kader plaatsen, dan zal deze uiteraard aan belang inboeten.
Zo zijn tijd en ruimte niet fysisch.
De fysica zijn slechts de dingen, die in de ruimte bestaan.
Terwijl de abstracte begrippen niet fysisch zijn, maar pré-fysisch, en ons bewustzijn als eenheid van begrip en fysica meta-fysisch is.
Citaat:
Zo denkend is er geen haar op mijn hoofd die er nog maar aan twijfelt dat de dood enkel een overgang is en in te zien dat de harde realiteit niet meer is dan een droom, een hersengespinsel...
De harde werkelijkheid is zeker geen droom, integendeel.
En het is juist de ziel als innerlijk, dus de droomwereld onder andere, die blijft bestaan, en wel bij de microwezentjes.
Maar ook word je weer wedergeboren als een totaal nieuw leven in een nieuw lichaam.
Citaat:
Dus ik zie niets verleidelijk in het idee om later in een ruimteschip te moeten rondvarend... Het is zo aards en zo bekrompen???
Het is niet bekrompen, want het is een hogere werkelijkheid de eigen leefomgeving te creëren, meer dan nu alleen huizen te bouwen, maar ook de gehele aarde als ruimteschip.
Wel is het ruimteschip alleen materieel, maar met de ruimteschepen zullen we ook onze geest en cultuur veel verder ontwikkelen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden