Los bericht bekijken
Oud 28 december 2018, 09:45   #84
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Welk bewijs is er, of heb je, dat er iets bestaat of werkelijk is vóór een bewustzijn beweert dat het bestaat of werkelijk is?
Geen.
Dat beweert de wetenschap, dat het heelal ook al bestond voor er mensen en levende wezens waren, dus vóór er enig bewustzijn was.
Citaat:
Het feit dat je iets waarneemt en bewust wordt van wat je waarneemt is geen bewijs dat 'het waargenomene' bestond voor de bewustwording van de waarneming.
Het is wel zeer moeilijk aan te nemen dat het niet zo zou zijn, dat de aarde bijvoorbeeld nog niet bestond voor er levende wezens waren, die de aarde waar namen.
Kortom: dat de dingen pas zouden bestaan als ze worden waar genomen.
Want eerst moet toch de aarde bestaan, voor er levende wezens op kunnen komen om die aarde waar te nemen.
Dus het bewijs is hier gewoon een kwestie van even logisch denken.
Citaat:
Op zich wel een waardig filosofische topic.
Enkel jammer dat er dan mensen zoals Harrie rondlopen die daar dan een atoomtheorie rondbreien.
Mijn atoomtheorie is heel wat beter dan het heelal van de wetenschap.
En jij maakt het zelfs zo gek te menen dat het heelal nog niet bestond vóór er levende wezens waren.
Ik neem aan dat ook je computer verdwijnt als je er even niet naar kijkt, en niet te bewijzen valt dat hij er nog is.
Citaat:
De enige mogelijkheid om bij zo'n filosofieshe topic het een beetje verteerbaar te houden is om voorafgaand strikte definities te geven wat de gesprekspartners als 'werkelijkheid' en 'bestaan' beschouwen.
Dat heb ik wel degelijk uitgelegd: en gezien je reacties heb je dat ook wel begrepen.
Dus je spreekt jezelf tegen.
Maar ik wil het wel even herhalen: het bestaan is alleen maar uiterlijk materieel, dus zonder bewustzijn.
Zo kan een steen niet voelen, noch zien en ook niet denken.
De werkelijkheid is pas het bewustzijn in gevoel, zintuiglijke waarneming en denken.
Citaat:
Enkel binnen zo'n paradigma kan je gaan filosoferen. Zoniet is het gewoon nutteloos gezwans. En vermits niemand weet wat 'werkelijk' betekent en wat 'bestaan'' betekent loopt het vlug de spuigaten uit. Harries atoomtheorie lijkt mij daar een mooi voorbeeld van.
Ik wist niet dat ik niemand was....
Maar neen: blijkbaar ben ik de enige die het verschil van bestaan en werkelijkheid weet, en ook de enige die weet dat atomen uit ruimteschepen moeten bestaan, niet alleen om dat bewustzijn, maar ook om andere zeer goede redenen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden