Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2019, 08:18   #91
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.783
Standaard

En ook vond ik wat raar dat de evolutie van vele soorten levende wezens, die qua lichaam zo ingewikkeld in elkaar zitten, zich in slechts 5 miljard jaar ontwikkeld zou hebben. Voor mijn gevoel ontbrak daar iets aan ter meerdere verklaring.

Dit hangt dan samen met drie vragen:
1 - hoe kan het leven uit de dode natuur komen?
2 - hoe kan het leven zich vanzelf ontwikkeld hebben?
3 - hoe kan het lichaam van levende wezens, dat toch zo vreselijk ingewikkeld is, toch zo maar vanzelf functioneren?

Maar ik weet niet meer of ik mij die drie vragen toen al zo expliciet gesteld heb en ook weet ik helaas niet meer of ik me toen al bewust was van het feit dat vrij gemakkelijke handelingen van ons mensen een denkend bewustzijn nodig hebben, maar dat veel meer ingewikkelde zaken in de natuur vanzelf gaan. Wel was ik mij van het onderscheid van bewustzijn en onderbewustzijn bewust, zoals ik hier boven al geschreven heb, maar ik weet niet of ik mij al bewust was van de ongelijkheid daarvan, het tegenstrijdige, dus de omdraaiing dat het moeilijke vanzelf gaat en het gemakkelijke niet.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden