Discussie: Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 27 september 2003, 10:57   #4
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Je hebt daar iets verteld over de toren van babel, ja, maar wat moet ik daar uit op maken? Ik wil graag, meer specifieke argumenten die je hebt tegen het Esperanto, zodat ik ze eventjes kan ontkrachten
Dat van de toren van Babel is maar een van mijn bij-tegen-argumenten. Waarom ben ik dan echt tegen? Heb ik ook al veel gezegd. Omtrent de zwakkere in de maatschappij ( gehandicapten, sydroom van down, mensen met leerproblemen/taalproblemen )

Mijn hoofdargument:

Wij zitten in een maatschappij waar veel kinderen in BLO type 1 zitten en in BuSo oplijdingsvorm beschermd wonen, beschermd wonen en werken, beschermd werken en alleen wonen...

Deze mensen zullen geen twee talen kunnen en ja Pelgrim ik spreek uit ERVARING. Geloof me zeer, ze zullen het niet kunnen. Ook mensen met erge taalproblemen zullen het niet kunnen. En dan zullen enkel kinderen/jongeren van niveau humaniora/technisch kunnen volgen. Is dat de bedoeling? Neen, dat denk ik niet.

Het doel van Esperanto was toch dat iedereen in Europa mekaar kon verstaan niet? Awel, dat zal daardoor dan dus niet lukken. Maar, we kunnen het oplossen:

1) We schaffen Esperanto terug af. Wat dan eigenlijk een soort van "achtergang" zou zijn.

2) We houden het Esperanto, maar dan zullen alle kinderen opgevoed moeten worden in het Esperanto en niet meer in het Nederlands. En dan zal het Nederlands vergeten worden.

Bijargumenten:

A) De toren van Babel:

Als we kijken naar dat verhaal dat heeft God eigenlijk de toren laten vallen omdat er te veel ruzie was en is ieder die dezelde taal sprak een stukje land gaan zoeken. Dit staaft voor mij 2 zaken:

1) Een katholiek kan dus zeker flamigant zijn!
2) Een katholiek kan eigenlijk moeilijk voor het esperanto zijn: Wij moeten niet de talen proberen te veranderen eigenlijk, afschaffen dat was niet de bedoeling. Ook al is dit misschien maar een soort van legende. Moeten wij uit legendes niet leren?


B) EPP/EVP:

Dit is misschien maar een belachelijk bijargument. Maar tot op de dag van vandaag gebruiken de Europese partijen het Engels om hun officiele naam bekende de maken. De europese volkspartij is eigenlijk EPP.


Thomas Heynderickx
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden