Discussie: Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 27 september 2003, 12:44   #6
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wat die 'zwakkere' mensen betreft:

*Het zelfde geldt ook voor het Engels. Deze zwakkeren die u aanhaalt kunnen nu toch ook geen Engels leren? Het zijn nu toch ook die van niveau humaniora/technische alleen?
*Het Esperanto is een veel gemakkelijker taal om aan te leren. Ik zeg niet dat iederéén geniale esperantosprekers zullen zijn, maar het is een wetenschappelijk feit dat het Esperanto -ook door de zwakkeren- eenvoudiger is dan de meeste nu gebruikte talen.
*Schaffen we het Engels af, omdat er nu eenmaal zwakkeren zijn die het Engels niet zo gemakkelijk kunnen aanleren? Nee.


Citaat:
2) We houden het Esperanto, maar dan zullen alle kinderen opgevoed moeten worden in het Esperanto en niet meer in het Nederlands. En dan zal het Nederlands vergeten worden.
Vervang Esperanto hier opnieuw door Engels, dan komt het opnieuw op hetzelfde neer. trouwens, de eigen moedertaal komt ALTIJD op de eerste plaats, dus zij die maar één taal kunnen leren leren gewoon geen Esperanto.


Wat de babel toren betreft:
Citaat:
1) Een katholiek kan dus zeker flamigant zijn!
Geen enkel probleem. Ik ben trouwens zelf flamingant.

Citaat:
2) Een katholiek kan eigenlijk moeilijk voor het esperanto zijn: Wij moeten niet de talen proberen te veranderen eigenlijk, afschaffen dat was niet de bedoeling. Ook al is dit misschien maar een soort van legende. Moeten wij uit legendes niet leren?
Ik bespeur hier weer dat vooroordeel dat het Esperanto de volkstalen gaat vervangen. Integendeel. Ieder volk zijn eigen taal, en het Esperanto als taal voor de contacten tussen de volkeren onderling.

Wat mij betreft, Esperanto en regionalisme gaan perfect samen!
Ik ga je iets zeggen, als jij het Esperanto wilt verdedigen dan zie ik dat jij eigenlijk overal wat ik zeg invul met Engels. Prima, jij doet dat met Engels. Ik doe dat met Engels en Esperanto. Om het je wat duidelijker te maken: Ik ben tegen beiden!!! Ieder spreekt zijn eigen taal met tolks in het Europees parlement. Als ik moet kiezen tussen Esperanto en Engels, zou ik NU Engels kiezen om de eenvoudig reden dat ik het nu aan het leren ben. Maar ik zou mijn kinderen aanraden om Esperanto te leren.

Maar ik ben blij dat wij hetzelfde denken over de zwakkeren.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden