Discussie: Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 30 september 2003, 09:57   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Als je zoveel verschillende talen leert, moet je wel minstens een talent daarvoor hebben. Dan moet ik u toch feliciteren met zoveel inzet en moed

Het is correct dat je met het Esperanto nergens terecht kan, in die zin dat je niet zomaar tegen de eerste de beste op straat 'saluton' kan zeggen, en dat die dan 'Bonan Matenon' terug zegt. Er bestaat wel een beweging in vlaanderen (en de wereld), met plaatselijke centra, en die organiseren wekelijks bijeenkomsten en zo nu en dan wel eens allerhande activiteiten. Er bestaan ook magazines en dergelijke, en zelfs een website waar ze 24 uur op 24 esperanto muziek draaien. Hele collecties boeken, vertaald en origineel, en het aantal websites in Esperanto groeit nogal snel. Er zijn enkele films gemaakt in Esperanto (ik ben van plan er zelf ook een te maken). Om maar te zeggen: het is zeker geen dode, statische taal. Integenstelling tot wat sommige vooroordelen zeggen.

Strikt genomen ben je, zeker op economisch vlak, niets in de wereld, met het Esperanto. Akkoord, en als het enkel om die pragmatische redenen was, had ik me nooit met het Esperanto bezig gehouden. Maar ik laat mij dan ook niet leiden door wat de globalisatie mij voorschrijft .
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden