Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2019, 12:49   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De excessieve risico's die de banken hadden genomen eind vorige eeuw en deze eeuw (tot 2008) zijn ondertussen verteerd. Maar de huidige ECB monetaire politiek is niet bedoeld om de banken te helpen. De ware bedoeling is een aantal Europese staten met kolossale overheidsschuld uit de nood te helpen. De ECB doet dat door krampachtig te pogen een zekere graad van inflatie te doen ontstaan (tot en iets meer dan 2%). Geldontwaarding dus. Dat doet ze door reeds jaren na elkaar kolossale aankoopprogramma's uit te voeren van overheidsobligaties en andere vormen van schuldpapier. Daardoor mkomen er dus miljarden Euro's meer in omloop. Met de bedoeling inflatie aan te wakkeren. De reden daarvoor wordt liefst wat verzwegen maar het komt er eigenlijk op neer dat de ECB op die manier poogt het enorme schuldenpakket van de overheden wat te milderen. Die worden immers dan terugbetaald met euro's die voor een stuk hun waarde hebben verloren. Dat is dus een transfer van rijkdom van de schuldeiser naar de schuldenaar (de overheden).
De enige reden die ik zie voor de ECB om de lage rente aan te houden is dat de banken mekaar nog altijd niet vertrouwen.

Dat was eigenlijk de oorzaak van de bankencrisis.

En ik vrees dat het nog altijd hetzelfde is. Banken parkeren nog altijd liever hun geld bij de ECB of bij België dan bij andere banken. En dat betekent eigenlijk dat zij denken dat er nog vele banken zijn die nog altijd diep in de problemen zitten of met riskante zaken bezig zijn.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden