Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2012, 23:08   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
D
Daardoor, en door het feit dat het werkkapitaal van banken uit deposito's afkomstig is
Incorrect. De overgrote meerderheid van de banken financiert zich de dag van vandaag veel meer met kortlopend schuldpapier dan met deposito's.

En Basel en Solvency zorgen er idd wel voor dat ze nu gedwongen worden om zich meer met overheidspapier te financieren maar of dat een verbetering is valt nog te bekijken.

Het punt blijft dat ik persoonlijk naast het systeem van valsmunterij dat fractioneel bankieren simpelweg is ook niet inzie waarom banken bij de centrale bank moeten kunnen lenen aan een extreem lage intrestvoet om er vervolgens schuldpapier van overheden mee te kopen waar ze een hogere intrest op opstrijken.

De meerwaarde daarvan voor de bevolking is nul. Het is een pure subsidie van de banken ten koste van de belastingbetaler.

De mythe om dit systeem goed te praten is dat het overheden zogenaamd zou beletten om onbeperkt schulden aan te gaan. De praktijk bewijst dat dit geenszins heeft gewerkt. I.e. ik ben persoonlijk voorstander van een commodity standaard die de overheid en wie dan ook belet om de munteenheid te ontwaarden, maar ik zie niet in wat de meerwaarde is van het huidige systeem tov een systeem waarbij die overheid gewoon zelf het geld zou bijdrukken ipv de banken te subsidiëren.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 11 juli 2012 om 23:14.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden