Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2014, 15:55   #289
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Alle kleinzielige blabla en drogredenen zijn blijkbaar goed om de verdiensten, hoe klein ook, van de andere taalgemeenschap te minimaliseren.
Het spijt mij, maar je gaf hier niet aan dat er ENKEL Franstalige Nobelprijswinnaars waren om "de verdiensten van de Franstaligen in de bloemetjes te zetten", maar eerder om aan te geven dat de Flamouch er geen hadden, he, en dat zogezegd de enige intellectuelen van hoog niveau in dit land Franstaligen zouden zijn.

Wat ik wilde aangeven is dat BELGIË niet hoog moet oplopen met zijn Nobelprijzen, vergeleken met Nederland bijvoorbeeld.

Citaat:
Dat een Franstalige Nobelprijswinnaar in Rusland geboren is, heeft niet de minste relevantie. Prigogine werd door de Franstalige wetenschappelijke en academische wereld in de mogelijkheid gesteld zijn wetenschappelijk werk door de jaren heen uit te bouwen.
Prigogine was geïmporteerd Russisch talent, he. Hij was dus geen "Franstalige". Hij werkte aan een Franstalige (of op dat ogenblik zogezegd tweetalige universiteit. Als je het nu over de MIDDELEN gaat hebben, in de periode dat hij in BRUSSEL dus zijn werk deed, had hij niet veel keuze, natuurlijk, want een louter Vlaamse universiteit (de VUB) was nog niet opgericht toen hij zijn Nobel werk deed. De ULB gaf wel enkele cursussen in het Nederlands. Ik heb trouwens een studente van hem als professor gehad... aan de VUB. (zij was trouwens ook van ... Russische origine).

Met andere woorden, dat de weinige Nobelprijzen die België rijk is, door Franstaligen werden bekomen, zegt meer over de achterstelling van de Nederlandstaligen dan over het speciale talent van de "Franstalige gemeenschap om wetenschappelijk briljant te zijn".

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2014 om 16:00.
patrickve is offline