Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2005, 18:46   #47
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Het ligt nu eenmaal in de natuur van verkiezingen van een elite tot stand te brengen.
Uiterst zwak argument.
Mijn haar gaat rechtstaan telkens iemand appel doet op 'het algemeen aanvaarde' of mij iets als 'natuurlijk' probeert op te dringen.

Beschaving is een overwinning op het natuurlijke, zelfs als dit er lijnrecht tegeningaat.
Het is heel natuurlijk om mekaar dood te kloppen om een niemendal. Toch geeft dit geen legitimatie aan moordenaars.

Citaat:
Elite is immers van dezelfde stam als eligere, uitverkiezen...
Een etymologische verwantschap is als argument zeer zwak.
De realiteit is: onze elite is nauwelijks of niet verkozen, doch aangeduid door de partijhoofdkwartieren.
De kiezer heeft enkel inspraak in de hoeveelheid en verhouding van de te verdelen zetels.

Citaat:
Of een door erfopvolging aangeduide "vorst", waar U zo enthousiast over lijkt te zijn, "democratischer" is, is een andere vraag.
In de realiteit weegt onze niet verkozen vorst nauwelijks of niet op het beslissingsproces.
Sla daar maar eens prof Dewachter (KUL) op na.

Citaat:
Hoe dan ook: het elitaire karakter van de verkiezing wordt gecompenseerd door het feit dat het volk de macht heeft om deze elite toe te wijzen. Dit is het democratische element van de verkiezing.
De praktijk wijst uit dat je hier onzin neertypt.
Tel het aantal opvolgers, gecoöpteerden, opgevisten, verschuivingen van beleidsniveaus, gomlijsten, en je merkt dat wij helemaal niks toewijzen.
De partijhoofkwartieren wijzen de 'vertegenwoordigers' aan.
Overigens staat onze vertegenwoordiging nog niet eens voor 20% in voor het wetgevend werk.
De democratische legitimiteit van onze vertegenwoordiging is dus nagenoeg nihil.

Citaat:
Als u alsnog de verkiezing uit democratische gronden blijft afwijzen, dan heb ik goed nieuws voor U: het Europese grondwetproject voorziet een element van directe democratie: een wetsvoorstel op volksinitiatief!
Nou dan heb ik slecht nieuws voor u: hier wordt de grondwet op direct democratisch vlak niet gewijzigd dankzij de hypocriete handelswijze van de SP-a. Met de mond directe democratie belijden, in de praktijk tegenstemmen om de particratische macht te consolideren.
Bah!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 maart 2005 om 18:47.
Supe®Staaf is offline