Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2021, 01:57   #174
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann Bekijk bericht
Dietsland is een begrip dat alleen in verhaaltjes voorkomt waar elfjes en trollen de hoofdrol vertolken. We leven in België anno 2004. De Middeleeuwen en de bijhorende sprookjes zijn al lichtjaren van ons verwijderd!
Ik ken geen verhaal met elfjes en trollen waarin Dietsland voorkomt. (Dat zal dan misschien aan mij liggen, maar ik dank niet dat ik iets mis.)
Wel ken ik tal van kulturele tijdschriften en verenigingen uit de 19 e en de eerste helft van de 20e eeuw die zich Diets noemden.
Dietse Warande en Belfort bestaat trouwens nog steeds...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
yann, ik denk niet dat jij mij de les moet spellen over wat middeleeuws is en wat niet. .../... Trouwens, in de middeleeuwen was er nog lang geen sprake van Dietsland.
Maar ook gij vergist u: Dietsland - en precies zo geschreven ! - komt voor zover ik het tot op heden kon nagaan, voor het eerst voor in de 13e eeuw bij Jacob Van Maerlant. Het begrip Diets bestond al langer.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 mei 2021 om 02:15.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden