Los bericht bekijken
Oud 13 november 2017, 20:11   #36
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De West-Vlamingen mogen wat mij betreft zoveel leuteren in het West-Vlaams als ze willen, zolang dat maar gebeurt in West-Vlaanderen en t.a.v. West-Vlamingen. Ik ben zelf West-Vlaming van geboorte en wanneer het een (uiterst zeldzame) keer gebeurt dat ik een West-Vlaming buiten zijn provincie in het W-Vl. bezig hoor tegenover een niet-West-Vlaming rijzen mijn haren ten berge.
Ik heb hier nog altijd een artikel liggen uit het jaar dat koning Boudewijn overleed en opgevolgd werd door zijn broer Albert. Toen verscheen in De Standaard een gedenkwaardig artikel van de hand van Mia Doornaert (zelf een West-Vlaamse van origine). Het artikel had als titel: "Koningin Paola moet geen Vlaams leren". Daarin trok M. Doornaert van leer tegen Vlamingen die hardleers onze formele taal "Vlaams" blijven noemen. En ze had meer dan gelijk! Door in die nefaste gewoonte te blijven hangen stellen particularisten ons Nederlands gelijk met een soort lokaal taalverschijnsel zoals het Bretoens of het Letzeburgisch. Dat, terwijl het Nederlands weliswaar geen wereldtaal is, maar toch behoort tot de middelgrote Europese talen met zowat 22 miljoen sprekers. Nederlands is belangrijker dan alle Scandinavische talen bij elkaar geteld.

Stop dus met die onnozelheid van dat "Vlaams". Onze taal is Nederlands. Punt.
2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden