Los bericht bekijken
Oud 14 november 2017, 11:59   #58
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, en die Limburgers spreken nu eenmaal Nederlands, net zoals ook de Zwitsers Duits spreken. Zelfs in de vallei van de Saas, waar men een dialect spreekt dat zo goed als onverstaanbaar is voor de meeste Duitstaligen, is men er diep van overtuigd Duits te spreken. En geen "Zwitsers".
Ik spreek Nederlands, en in mindere mate Engels, en Frans , ene een beetje Duits. Maar mijn moedertaal is Limburgs. En gij moogt voor mijn part schrijven dat dit een Nederlands dialect is. Maar wat is de waarde en kennis van een West-Vlaams schoolmeesterke over Limburg en het Limburgs, in verhouding tot de Limburgers zelf. En welke waarde heeft uw standpunt tgenover wetenschappers die naar gelang de manier van indeling van talen al een verschillende mening toegedaan zijn.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Limburgish_language

Om op de vraag terug te komen. 'Vlaams' is geen taal. Er kan dus la geen officiële Vlaamse taal bestaan.

Het enige dat je zou kunnen schrijven is dat Vlaams een verzameling is van alle (oorspronkelijke moeder-talen die in het Vlaamse gewest gesproken worden. Dat is een politieke indeling. Want louter gebaseerd op een staatkundige indeling. Dat heeft niks met taal te maken. Of ga je nu ook al beweren dat die van hier net over de staatsgrens Vlaams spreken?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden