Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2019, 01:26   #870
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het Wikistuk over Tussentaal sluit af met een toch wel vrij merkwaardige passage

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Tussentaal is ontstaan bij Vlamingen die zich wilden distantiëren van de dialecten, maar geen Nederlandse standaardtaal konden of wilden spreken.
Ik spreek dialekt met diegenen die dat past of tussentaal. Ik wil mij dus zeker niet distanciëren van dialekt. Maar uiteraard ook niet per se van AN. Mijn generatie is gewoon de laatste der dialektmohikanen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
De Nederlandse standaardtaal is in Vlaanderen namelijk wat kunstmatig ingevoerd op het einde van de 19e eeuw en heeft zich niet op dezelfde natuurlijke manier kunnen ontwikkelen als in Nederland.
Op het einde van de 19e eeuw sprak men in Nederland ook nog dialekt. En wie in dat dialekt werd opgevoed, haast iedereen dus, die kwam dan op school ook op een "kunstmatige" manier in kontakt met AN.
Met andere woorden, in Nederland werd dialekt ook op een "kunstmatige" manier ingevoerd.
Alle verschil met Vlaanderen ontgaat mij in deze.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Doordat de taal kunstmatig is ingevoerd, wordt de Noord-Nederlandse norm bovendien ook door veel Vlamingen als exogeen ervaren.
Dezelfde opmerking als het voorgaande. Is in Nederland het AN dan niet "kunstmatig" ingevoerd ? Of is in eender welk land de standaardtaal niet "kunstmatig" ingevoerd ?
Maar heeft men daarom per se een exogeen-ervaring ?
Ik denk dat ik die pas zou gehad hebben als men mij in het Frans naar een school stuurde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Afzetting tegen die norm is ook een van de ontstaansredenen van het fenomeen tussentaal.
Ik spreek tussentaal maar niet omdat ik mij per se wil afzetten tegen de norm. Ik heb in de jaren -60 op school de werkwoorden in de tweede persoon enkelvoud leren vervoegen in de gij-vorm.
En in mijn dialekt bezigt men ook die vorm ook. Dat zit er dus zeer diep in. Men moet mij nu niet komen vertellen dat wat de meester mij leerde, en wat mijn moeder mij zei verkeerd is.

En ik houd als taalminnaar vast aan mijn geniusgevoel dat zich onder andere uit in drie verschillende vormen voor het onbepaalde lidwoord ipv van het eenheids-een.
Tegen dat laatste komt mijn taalgevoel bijna even hard in opstand als dan dat ik een allochtone rapper hoor zingen over "de meisje".
(En toch, als ik eventjes tegen een Nederlander spreek merk ik dat ik mij begod begin aan te passen.)

Het is dus eerder een vasthouden aan ipv afzetten tegen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 mei 2019 om 01:55.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden