Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2003, 07:52   #8
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Die zucht naar referenda komt m.i. vooral vanuit het Blok dat maar wat graag hun eigen pijnpunten naar voren wil schuiven. Niet met de bedoeling oplossingen te bieden maar het regime te destabiliseren. Ik noem maar een paar voorbeelden: de monarchie, rep. vlaanderen, vreemdelingen buiten, islam verbieden enz...
Voor het soort thema's dat jij aanhaalt vind ik referenda inderdaad wel heel gevaarlijk, temeer omdat een groot gedeelte van de bevolking zich niet interesseert voor politiek, en het zich dan ook heel gemakkellijk zou maken in het innnemen van een standpunt hierover, zonder echt na te denken over de gevolgen ervan...
Ja precies. Geregelde referenda houden zou ons bovendien permanent in een verkiezingskoorts dompelen. De verkiezingen zijn nog maar net voorbij of die van volgende jaar (voor de Gewesten) worden al opgeklopt, alsook die van 2006 voor de gemeenten. Veel mensen gaan nu al tegen hun zin stemmen. Het zou de anti-politiek bij de mensen maar verder blijven voeden, en ja dat is precies wat het VB wil.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden