Los bericht bekijken
Oud 16 april 2008, 14:43   #23
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Lijkt het realistisch dat markten minder rigide worden? Werknemers zullen altijd neerwaartse nominale loonaanpassingen weerstaan waardoor er werkloosheid stijgt ipv een wisselkoersdepreciatie.
Dat lijkt me een zeer kortzichtige visie. Vakbonden zijn er nu heilig van overtuigd dat ze alle neerwaartse loonwijzigingen - allemaal - moeten weerstaan; en ook politici vinden dat allemaal. Maar dat zijn ideologische factoren. Mensen uitleggen wat er aan de hand is, mensen uitleggen hoe markten werken, en 'n hoop institutionele barrières (centraal loonoverleg) overboord gooien, kan dat probleem oplossen.

Het is bovendien niet altijd zo geweest; loonrigiditeit is pas een serieus probleem beginnen worden na de eerste wereldoorlog. En zelfs dan nog - in de V.S. bv. zijn de lonen sterk gedaald tijdens de crisis van 1920-21. Enkele jaren later was dat niet meer mogelijk, omdat politici er alles aan deden om "de koopkracht te vrijwaren". Onoverkomelijk lijkt me dat niet.

Citaat:
Binnen een currency area zijn de adverse schokken kleiner. De economische structuur van vlaams brabant en antwerpen is meer gelijkaardig dan deze van antwerpen en china. Verder zijn er een aantal verzachtende omstandigheden wanneer adverse schokken binnen een land plaatsvinden. Binnen een land zijn werknemers mobieler (werkloosheid stijgt in vlaanderen maar daalt in china, niet veel werknemers dat zullen verhuizen), treedt fiscaal beleid op als stabilisatiemechanisme (textielarbeiders betalen de uitkeringen van de autoarbeiders).

Wisselkoers is wel grillig. Maar is dit nu zo een probleem? Handel tussen de VS en de EU is maar een beperkt deel van het BBP. Je kan je indekken voor een vrij lage kost tegen wisselkoersschommlingen (hedging enzo).
Ik ben er niet van overtuigd dat wisselkoersschommelingen en de bijhorende onzekerheid zoveel gunstiger zijn dan 'n rechtstreekse aanpassing van de nodige prijzen. Je kan er niet omheen dat vlottende wisselkoersen de aanpassing van het relatief prijssysteem bemoeilijken. (Het betalen van uitkeringen is trouwens 'n factor die loonrigiditeit bewerkstelligt, dat lijkt me dus een cirkelredenering; nog los van het feit dat het de incentives verlaagt om van job te veranderen en dus de aanpassingen nog moeilijker maakt).

Tot op zekere hoogte kan een ondernemer zich inderdaad indekken; maar het gaat me niet alleen om dat indekken maar om het correct interpreteren van marktsignalen. Ondernemers kunnen verliezen op huidige projecten vermijden of verzachten door hedging; maar voor het plannen van toekomstige projecten zijn vlottende wisselkoersen vergelijkbaar met een gigantische mistwolk die over de autosnelweg hangt: je ziet nog wel de lichten van de andere auto's, maar basically is het veel moeilijker om niet ergens tegen te rijden.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden