Los bericht bekijken
Oud 27 december 2014, 14:03   #75
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Zo merk ik tegelijk op dat mutaties meestal gepaard gaan bij SEKSUELE daden en niet spontaan uit de lucht komen vallen. Er is niets toevallig aan, alles is actie reactie.
Gaat ook naar de vraag van wil en predeterminatie in essentie. Evolutietheorie hoeft daar eigenlijk geen antwoord op te geven. Je kan die vraag steeds naar een dieper niveau verleggen. Net zoals met het bestaan van een God.

Laten we er echter even van uitgaan dat de mutaties zelf 'toevallig' zouden zijn. Dat is op zich niet zo raar. Stel u een machine voor die triljoenen keren dezelfde handeling zou dienen te verrichten ondertussen dat de omstandigheden continu veranderen (dan regent het binnen, dan is er plots enkel gele inkt, dan is de operator ziek,...). Bijna vanzelfsprekend dat er 'malfunctions' optreden. Vergelijk die malfunctions met mutaties. Niet alleen is dat een hele actieve machine. Je hebt zo nog eens triljoenen van die machines. Sommige van die malfunctions lijken goed uit te vallen. Blijkt dat groene inkt beter werkt bij regenachtig weer. De machine met dat defect overleeft (we hebben bv het over 3D printers die zichzelf printen). Enfin. De vergelijking loopt mank.

Maar wat als die mutaties niet toevallig zijn. Wat als genen 'willen' overleven? Is dat zomaar uit te sluiten? Ik denk het niet.

Is het van belang en waarom? Dat is de interessantere vraag misschien. Is het van belang dat we de idee kunnen koesteren controle te hebben over ons leven. Zonder zo'n controle is moraliteit uitgesloten want dan zou een massamoordenaar uiteindelijk 'voorbeschikt' geweest zijn om alzo te handelen. Waarom zou hij dan spijt moeten hebben bijvoorbeeld?

Ik geloof dat de mens als individu en als groep die vrijheid heeft. Meer dan een geloof is dit niet. Het is onbewijsbaar. Net als God. Maar daar waar ik me niet wil uitspreken over God spreek ik me wel uit over de menselijke vrijheid. Over moraliteit. Het bestaan van die vrijheid is komt me als essentiëler over dan de vraag naar de oorsprong van die vrijheid. Oftewel: Moraliteit is prioritair op religie en religie is geen voorwaarde voor moraliteit. (anderen zouden echter kunnen concluderen dat moraliteit per definitie religie inhoudt, wat het concept overbodig maakt...kwestie van definitie dan).

Je wil een doel zien in de evolutie lijkt het. een doel betekent echter niet noodzakleijk een einddoel. Het doel kan momentaan zijn. Het doel kan tijdloos zijn. Uiteindelijk beweegt alles. Is dat niet wonderbaarlijk op zich. als het 'zijn' doelloos zou zijn, waarom zou er dan überhaupt beweging zijn. Dat lijkt een contradictie. We dienen het idee los te laten denk ik dat wil iets menselijks is. Elk onderdeel van het leven is doordrongen van wil.

En die ideeën, beste Peche, zijn vereenzelvigbaar met het concept van evolutie. In plaats van een paragraaf in een oud boek krijgen we een half heelal voorgeschoteld, waar we als mens nog vele generaties onze nieuwsgierigheid op kunnen blijven loslaten. Is dat geen veel mooier geschenk dan zo'n definitief antwoord op de bestaansvragen zoals gegeven door nogal statische oude menselijke religies? Het besef geen antwoord te kennen bevrijdt ons juist. Is dat niet wat een liefdevolle God zou wensen?
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden