Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2019, 19:33   #1171
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De overeenkomst die u opmerkt tussen verschillende begrippen opgevat als eeuwig bestaand of eeuwige constantan is voor mij moeilijk te vatten. In het verleden heb ik wel eens gesteld dat wiskunde altijd bestaan heeft en niet uitgevonden is maar ontdekt. Nu zie ik het anders: wiskunde bestaat niet. Pi bestaat niet, lijnen en cirkels bestaan niet. Het zijn bedenksels. Een rechte lijn wordt in de wiskunde dan ook gedefinieerd als een verbinding tussen twee punten zonder dikte. En een cirkel bestaat ook uit een onbekend aantal punten zonder grootte, oppervlak of gewicht.

Misschien niet toevallig dacht ik gisteren naar aanleiding van deze discussie al in deze richting en kwam op de gedachte dat als we tóch geloven dat wiskunde en constanten en natuurlijke getallen bestaan dat we dan evengoed kunnen geloven dat goden bestaan. Dat is dan eventueel ook een 'sluitend systeem van principes en opvattingen' dat onze wereld bepaalt. We zijn vrij om het te net zo ver toe te passen of niet als wiskunde.

Dat zielen altijd bestaan hebben kan ik niet vatten. Het concept ziel begrijp ik namelijk niet. Dat is net zo moeilijk te definiëren als God, denk ik. Als u gelooft dat zielen altijd bestaan hebben dan kan u net zo goed geloven dat alles of niets altijd bestaan heeft.
Tja, dit is een beetje een filosofische discussie nietwaar?

Neem het voorbeeld van een bitcoin. Bitcoins worden gemaakt door een hash te berekenen. Een hash is een eenrichtingsfunctie, met kan van iets een hash berekenen maar men kan van een hash niets afleiden. Voor de bitcoin moet de hash aan bepaalde voorwaarden voldoen. Computers over gans de wereld zoeken data waarvan de hash aan die voorwaarden voldoet.

Nu zou ik kunnen stellen dat er een input bestaat waarvan de hash gelijk is aan allemaal nullen. Maar niemand kent deze input en deze vinden is een redelijk zware opdracht.

Betekent dit dat de input niet bestaat? Niet echt maar we kunnen pas bewijzen dat die bestaat als we hem vinden. Bestond die dan niet voor we hem vonden? Eigenlijk wel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden