Discussie: Website
Los bericht bekijken
Oud 9 november 2019, 09:50   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat is toch de plicht van elke burger? Aantonen waar het verkeerd loopt, dat eerst via de dienst trachten te corrigeren en als vervolgens nog steeds de kwaadwilligheid overheerst naar de media stappen.
De boel is zo rot en corrupt als het maar zijn kan en daar moet iedereen die het nog een beetje goed meent tegen revolteren.
Ik denk dat dat naief is. De boel is enkel maar rot en corrupt als je de werkelijkheid vergelijkt aan een droom die een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid is. Ik vind het normaal dat de boel rot en corrupt is en ik zou dat dus niet met zo een negatieve beschrijving aangeven, maar gewoon zeggen dat de staat normaal is (waarbij normaal is wat jij rot en corrupt noemt). Let wel, ik zeg niet dat dat *wenselijk* is, maar ik vind dat normaal. Ik denk trouwens dat de meeste mensen dat wel weten. Als dusdanig is het niet echt "nieuws", tenzij voor die paar naievelingen die dachten dat het zo niet was.

Ik vergelijk dat eerder met het verschrikkelijke nieuws dat je brengt dat mensen ooit dood gaan. Wel, ik wist dat. En ik denk dat de meeste mensen dat weten. Geloven dat mensen niet doodgaan, is een verkeerde droom-voorstelling van de werkelijkheid. Niet dat het niet leuk zou zijn, maar het is gewoon zo niet. Ik vind het dus normaal dat mensen dood gaan, in de zin dat, in de mate dat ik de werkelijkheid begrijp, het *te verwachten is* dat mensen dood gaan. Er zijn misschien een paar naievelingen die dat niet door hebben.

Welnu, dat overheidsdiensten corrupt en rot zijn is voor mij van dezelfde orde. Als je weet hoe dat functioneert, is dat dus te verwachten. Niet dat het plezant is, maar het plezante is maar een droom, en klopt evenmin met de werkelijkheid als het plezante als dat we niet dood zouden gaan.

Nu wordt de zaak wel complexer, met overheidsdiensten, dan met het gegeven dat we dood gaan. Immers, die overheidsdiensten hebben er ergens alle belang bij dat men de werkelijkheid niet onder ogen ziet, en de staat als een geheel van overheidsdiensten, voert dus een vorm van propaganda om te zeggen dat hij niet corrupt en rot is. En ja, dat vergroot het aantal mensen die hierover misleid worden, en denken dat de staat overeenkomt met het (onwerkelijke) droombeeld. Omdat de staat die propaganda actief voert en propaganda door sommigen geloofd wordt.

Eigenlijk is dat min of meer hetzelfde verhaaltje met mensen die dood gaan. Daar zijn ook instellingen (religies) die de propaganda voeren als zou dat niet het geval zijn, en dat je in een soort van "hiernamaals" terecht komt. Dat strookt ook niet met de werkelijkheid. Dat is ook propaganda, en ja, velen trappen daar ook in.

In de twee gevallen dient de propaganda om macht te behouden over de goedgelovigen. Zij die in een hiernamaals geloven vallen onder de macht van de religieuzen, zij die denken dat de staat niet rot en corrupt is, vallen onder de macht van de staat.

In zekere mate is jouw "verontwaardigde boodschap" extra propaganda voor de staat, want op die manier geef je aan dat het lijkt dat het uitzonderlijk is, terwijl het de normale werkelijkheid is.

Het is een beetje alsof je zou zeggen: "wat een drama, wat een schande, mijn opa is gestorven, in een wereld waar mensen niet dood gaan". Daarmee bevestig je indirect dat "in het algemeen" mensen niet dood gaan, en dat we met een uitzonderlijk en schandalig geval te maken hebben. Terwijl dat de normaalste zaak van de wereld is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 november 2019 om 09:56.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden