Discussie: Uplace
Los bericht bekijken
Oud 28 november 2011, 08:06   #59
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
(ik ben geen expert, maar ik denk dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_economics)
Ik ben die Pareto laatst nog tegen gekomen in een boek. Meerdere Pareto vergelijkingen kunnen kloppen en sommige daarvan kompleet onleefbaar zijn voor het grootste deel van de bevolking. Een samenleving waarin iedereen evenveel heeft is Pareto optimaal maar een samenleving waarin één persoon de helft van alles heeft evengoed. Alle grote economen hebben zich er zich al over gebogen maar niemand komt eruit. Er zijn teveel gegevens voor handen en elke analyse loopt mank en is subjectief.


Volgens mij gaat Adrian er van uit dat de prijzen van producten lager zijn in zo'n groot winkelgebied doordat de concurrentie er sterker is wat dus meer welvaart brengt voor mensen die dingen kunnen kopen. Dat zou de minder werkgelegenheid en slechtere arbeidsvoorwaarden compenseren. Ik betwijfel of die prijzen echt lager zijn.
Dan is er het hele bouw project met geld van investeerders. Dat komt de economie en werkgelegenheid ten goede. Maar dat is weeral vooral grote bedrijven met werknemers. Zelfstandigen lenen ook om hun zaken in stadskernen te renoveren en die renovatie gebeurd door meerdere kleine bedrijfjes of zelfstandigen. Het kapitaal zal in het tweede geval wat minder opbrengen omdat er minder risico is. Dat laatste kan men misschien nog berekenen. Ik weet niet of er daar degelijke studies over bestaan.
Het valt volgens mij niet objectief uit te maken op welke manier men het meeste welvaart creëert. Ik denk dat een mix van beide het wenselijkst is. Bij teveel grote of te grote projecten krijgen we problemen met werkgelegenheid, bij te weinig krijgen de mensen met de laagste inkomens het het moeilijkst hoewel ik dat laatste betwijfel want goedkopere winkelketens vind men evengoed in winkelstraten.
Maar als ik onderstaande link bezie zou er dus voor Uplace nog makkelijk plaats zijn (is wel van Uplace zelf afkomstig)

https://files.me.com/fullstopcc/fecxjc
(30 minuten om te editten waren om)

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 28 november 2011 om 08:19.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden