Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2020, 16:05   #501
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wij kennen de bijwerkingen van langdurig en massaal maskers dragen ook niet. Persoonlijk denk ik (raad ik) dat het werkt (ttz uw besmettingskans verlaagt) in zekere omstandigheden (lichtjes besmettelijke gesloten ruimtes), maar dat zou moeten GEMETEN WORDEN. Ik denk dat het in het algemeen nadelig is op de ademhaling en het welzijn, als je dat lang moet dragen. Ook daar heb ik het raden naar, maar het feit dat het onaangenaam is, en dat men snel buiten adem is als men zo een ding moet dragen en een inspanning doen, zou een aanwijzing zijn. In het algemeen is het ALTIJD zo dat het verhogen van de ademweerstand niet goed is voor mensen met ademhalingsproblemen he.

Ik was en ben nog steeds voorstander van het dragen van maskers in zekere omstandigheden, maar dat zou eigenlijk ALTIJD op vrijwillige basis dienen te gebeuren.

In de grond zou ik ECHT WILLEN WETEN of het helpt. Er zijn zowel theoretische redenen om te denken dat het kan helpen, als redenen om te zeggen dat het niks doet, en de literatuur heeft geen enkele serieuze studie hierover, omdat die studies moeilijk zijn. Ja, er zijn studies, met min of meer tegenstrijdige resultaten als men het te simpel houdt, en die zeggen grotendeels dat:

1) maskers een fractie van de deeltjes tegenhouden als men metingen doet op deeltjes (voor chirurgisch masker, factor 2 of 3).

2) in de praktijk het effect op griep propagatie niet significant is, maar waar men eigenlijk met lage statistiek zit, en met onzekere factoren (droegen de mensen wel degelijk hun masker thuis en dergelijke).

De enige correcte manier is om testen met controle groep te doen met werkelijke pathogenen op grote groepen vrijwilligers.

Een masker langdurig dragen verandert dingen. Of die verandering positief dan wel negatief is, zal van vele zaken afhangen, en men kan dat niet in "regeltjes" gieten. Op het openbaar vervoer denk ik dat het nuttig kan zijn bijvoorbeeld.
Dit is inderdaad de minimale data die we moeten kennen, hoe nuttig is een masker in een sterk besmette omgeving op korte en langere termijn.
Op korte termijn zal het voor een gezond persoon zeker nuttig zijn, probleem is nu wel dat er zoveel maskers zijn die aan geen enkele norm voldoen dat men geen algemeen advies kan geven.

Op langere termijn zal een van de voorwaarden zijn het aantal virussen nodig voor besmetting.
Ook een goede pasvorm is belangrijk, als je dan ziet de de F1 rijders bij een interview bijna allemaal zitten te prutsen aan hun masker omdat het niet goed blijft zitten tijdens het praten kan je je wel vragen stellen hoe nuttig zo'n masker is. En dit gebeurt in de meest technische sport waarin massa's geld wordt gespendeerd maar een goed passende masker blijkt te moeilijk.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden