Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2014, 07:27   #66
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ten eerste kan land al nooit eigendom zijn, het is nooit de prestatie van iemand, ge kunt het hoogstens "bezitten". Het is ooit "geclaimd" door het planten van een stok met een vod aan en het prevelen van een spreuk.
Daar kan inderdaad over gepraat worden. Het fundamenteel probleem van "land" is dat de hoeveelheid ervan eindig is zolang we geen interstellaire tram hebben. Maar aan de andere kant is het bezitten van land fundamenteel voor het bouwen van investeringen. Het was het basisconflict tussen sedentairen en jagers-verzamelaars he.

Er is dus ergens een moeilijkheid: als de grond op dewelke een fabriek staat, niet van de fabriekseigenaar is, op het ogenblik dat die grond van eigenaar verandert, moeten we die fabriek dan opblazen zodat er geen overdracht van investering gebeurt die onverdiend zou zijn ?

Je zou ergens inderdaad een "huur" kunnen bedenken voor land, maar dan is de vraag welke de markt is die die huurprijs gaat bepalen, en zonder markt is er geen prijs. En als een "commissie" die prijs bepaalt, is er gegarandeerd corruptie.

Citaat:
Ik ga ook niet beweren dat het kapitalisme geen goede kanten heeft maar het heeft een perverse neiging om kapitaal snel te accumuleren eens het een bepaalde hoeveelheid bereikt heeft.
Maar er is niks mis met exponentiele groei van bezit, zolang die maar gepaard gaat met handel.

Ik heb ook niks tegen een (heel hoge) grens op bezit, want bezit is tenslotte een conventie die erkend wordt of niet door de anderen (en verdedigd dient te worden door politie en rechtbanken). Mijn "grens op bezit" situeert zich ergens wanneer individueel bezit van de orde van staatsbegrotingen of zo wordt. Dan krijg je teveel "politieke invloed" door je bezit. Zeg maar, een paar honderd miljard of zo. Tot hier toe zijn er nog maar weinigen die in aanmerking komen om aan die grens te lijden.

Citaat:
Een herverdeling is dus zeker noodzakelijk. Die noodzakelijk herverdeling diefstal noemen is typisch voor de zogenaamde voorstanders van vrijheid.
Er is geen roofmodus bij het exponentieel groeiende rijkdom, zolang die rijkdom door zakendoen (dus ruil die even voordelig is voor de andere als voor jou) bekomen is. Maw, hoe groter die kapitalen worden, hoe meer die ook bijdragen aan de maatschappij.
Hoe rijker rijke mensen worden, hoe meer ze hebben bijgedragen aan het geluk van hun klanten, he. Anders zouden hun klanten hen zo rijk niet gemaakt hebben. Waarom die rijke mensen nog eens extra hun rijkdom twee keer zouden moeten bijdragen ("herverdelen") is mij een raadsel.

De bakker die heel goed brood bakt, en daar rijk mee wordt, heeft heel veel van zijn klanten van goed brood voorzien. Dat die nu nog eens moet afgetroggeld worden ontgaat mij. Zijn bijdrage was reeds het goeie brood, en de mensen die dat gekocht hebben, hebben dat uit vrije wil, omdat ze dat brood zo goed vonden, betaald. DAT is de oorzaak van zijn rijkdom. Hoe meer bakkerijen die goed brood bakken die mens daarmee nu opricht, hoe meer hij bijdraagt aan de maatschappij. Moet hem dat nu afgenomen worden ?


Maar jij denkt natuurlijk aan de "traditionele rijke" maar die is nu net door het regime rijk geworden, via staatscontracten (bijvoorbeeld militaire bestellingen), of dergelijke.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 mei 2014 om 07:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden