Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2022, 16:45   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zie wel vaker lijstjes voorbijkomen waaruit blijkt dat meer en meer consumenten een elektrische auto overwegen maar ik stel me daar toch altijd vragen bij.

Toch zeker als we gaan kijken naar 'waarom' een consument een elektrische auto overweegt. Want van alle mensen die ik ken en die een EV of een plug-in hybride rijden is er geen enkele die dat uit milieuoverwegingen doet.
geen enkele? Die jij kent? Hoeveel ken je er, 3 of 10, of 100? En jij vraagt dat heel ernstig aan hun? Kan toeval zijn. Of ze zeggen niet echt de waarheid.

We kunnen eens gaan kijken naar een groot Nederlands onderzoek wat de hoofdreden is voor een BEV te kiezen. 1.637 gaven het antwoord, ttz 1.637 vulden de enquête volledig in.

1688 gaven een antwoord waarom ze vooral voor een EV kozen.

Het meeste of 37% van de 1.688 deden dat vooral om milieuredenen. Dat zijn er 625
(ik plak er wat uit...)
Dus "uw persoonlijke enquête" - 0 uit milieuoverwegingen - klopt van geen kanten met deze serieuze nationale enquête = 625 uit milieuoverwegingen, 37% van de antwoorden.
Als je een betere hebt mag je die posten.

Citaat:
Persona’s komen overeen met EV en berijdersonderzoek [N=1.688]

Zoals ook in het EV en berijdersonderzoek hebben we gevraagd naar de belangrijkste motivatie om elektrisch te rijden en zo een classificatie gemaakt van vier verschillende persona’s. De verhouding en verdeling van de persona’s in dit onderzoek en in het EV en berijdersonderzoek komen vrijwel volledig overeen. Verderop in dit rapport leggen we op relevante plekken een kruisverband tussen de resultaten en de persona’s.
Indeling in persona's

37% De milieubewuste
33% De rekenaar
14% De koploper
12% De comfortabele
4% Anders

Meer particuliere rijders en minder zakelijke rijders [N=1.838]

Als we de cijfers vergelijken met vorig jaar zien we een verschuiving als het gaat om ‘hoe’ respondenten hun EV rijden (we noemen dit constructie). De groep privé koop stijgt verhoudingsgewijs met 13% en de zakelijke lease als werknemer neemt juist met 12% af. De introductie van de aanschafsubsidie voor particulieren, het groeiend aanbod van gunstiger geprijsde EV's en de afbouw van de voordelen in de zakelijke lease kunnen hierbij een rol hebben gespeeld. Het past ook in de nationale trend, waarin private lease groeit en zakelijke lease afneemt. Binnen de ‘anders’ categorie vallen ook de deelauto’s. Dit was zowel vorig jaar als dit jaar 1%.

Via welke constructie rijd je je EV?
Evolutie van : 2020 _______ -> 2021

Privé koop: 19% gestegen -> 32%
Zakelijke lease als werknemer: 40% gedaald -> 32%
Zakelijke koop: 20% - idem -> 20%
Zakelijke lease als ZZP of DGA: 13 % gedaald -> 8 %
Private lease : 4 % gestegen -> 6%
Anders, namelijk: 3% gedaald -> 2%

Rogers’ Curve: van early adopter naar early majority [N=1.745]

De adoptiecurve van Rogers geeft aan hoe een nieuwe technologie in een samenleving in gebruik wordt genomen. Deze curve beschrijft vijf typen personen: innovators, early adopters, early majority, late majority en laggards. Innovators zijn mensen, die altijd als eerste een nieuwe uitvinding willen proberen. Zij worden gevolgd door de early adopters: personen die relatief vroeg nieuwe technieken uitproberen. De grootste groep wordt gevormd door de early majority en de late majority; de meerderheid die zich aan een nieuwe techniek waagt. De laggards zijn de achterblijvers; zij houden het liefst vast aan het oude vertrouwde.

https://www.evrijders.nl/wp-content/...donderzoek.pdf blz 13
Samenvatting blz 6
Citaat:
De EV-rijder(3.1 pagina 12)

• 1.838 respondenten zijn gestart met de enquête en
1.637 vulden de enquête volledig in.
• Respondenten komen uit heel Nederland, 92% is
man en de gemiddelde leeftijd is 53 jaar.
• De nieuwe EV-rijder (sinds 2020 of 2021) is goed
vertegenwoordigd (34%).
• Dit jaar deden meer particuliere en minder
zakelijke rijders mee. 32% heeft de EV privé
gekocht, ten opzichte van 19% vorig jaar.

De elektrische auto (3.2 pagina 15)

• 93% van de respondenten rijdt volledig elektrisch, 6% een plug-in hybride en 1% een waterstofauto.

• 84% rijdt een nieuw aangeschafte en 16% een gebruikte EV. 40% zegt minder elektrische kilometers gereden te hebben dan het jaar ervoor. Niet verrassend gezien de COVID-19 pandemie. Er is vaker thuis geladen en minder bij de werkgever en de snellader.

• De batterij voldoet voor dagelijkse afstanden. De meeste EV-rijders hoeven gedurende de dag niet bij te laden. 40% doet dat nooit en 85% maximaal twee keer per maand.

• Driekwart van de EV-rijders (vooral thuis laders) heeft zonnepanelen en wil die graag gebruiken voor laden.
Citaat:
M.a.w. de consument wordt ei-zo-na gedwongen om voor elektrisch te kiezen.
Niet echt. Daarbij hebben de particulieren -in Nederland- de zakelijke bedrijfwagens aldaar quasi bijgebeend.

Citaat:
En daar zijn verschillende redenen voor:

-Wat gebeurt er binnen een aantal jaren als ik mijn benzine-wagen wil verkopen? Ga ik die aan de spreekwoordelijke straatstenen nog kwijt kunnen?
Waarom niet? tweedehands kan je een ICE altijd verkopen. Kopers kunnen die dan oprijden. Zuinige tweedehands benzines doen het alvast goed in de verkoop. Hoe hoger de euronorm hoe beter. Ook geen beperkingen in LEZ.

Citaat:
-Hoe gaat de wereld me aankijken als ik nu nog een benzine, laat staan dieselwagen koop?
Ze gaan u heel normaal aankijken, lol. De wereld sowieso niet. En de mensen die je kent interesseert milieu niets of onvoldoende om je scheef aan te kijken.
Citaat:
Want van alle mensen die ik ken en die een EV of een plug-in hybride rijden is er geen enkele die dat uit milieuoverwegingen doet.
Maar een sjoemeldiesel zou ik niet aanraden, toch gaan vele het doen omwille van de ineengestorte prijs en die dan oprijden. Je zegt het toch zelf dat niemand die je kent echt om milieu geeft? En daarom een EV koopt Watisnetnu?

Citaat:
-Met welke taksen en kosten gaat de overheid me in de toekomst nog straffen omdat ik met een ICE rijdt?
Glazen bol?
Ik betaal maar € 37 wegentaks per jaar omdat mijn benzine +30 jaar is. Maar dat bedoel je niet hé?

Citaat:
-In welke steden of op welke wegen ben ik binnen een paar jaar nog welkom met mijn ICE?
In alle als je een benzine euronorm 5 of beter hebt, bij diesel zul je best euro 6d-full moeten hebben.

Citaat:
Kortom: allemaal redenen die vergeleken kunnen worden met het pistool tegen de slaap.
Je vreest teveel, rationeel nuanceren mag.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 mei 2022 om 17:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden