Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2007, 10:33   #51
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Maar wie zegt dat de firma winst wil of kan maximaliseren? In de praktijk bestaat "de firma" niet, de firma is een verzamelterm voor een heleboel actoren, elk met hun eigen rationaliteit. Het principaal-agentprobleem is u b.v. onbekend?

Heb je je ook al eens afgevraagd waarom firma's überhaupt bestaan? Firma's zijn intern als beveleconomiën gestructureerd. Waarom verkiezen de actoren die deze firma vormen niet gewoon de markt?
Uiteraard is er het principaal-agentprobleem; maar bij mijn weten is het zo goed als alleen in de private sector dat hieraan überhaupt aandacht besteed wordt. Men kan moeilijk ontkennen dat een vastbenoemde ambtenaar bijzonder weinig incentives heeft om innovatief te zijn, e.d.

Het is overigens niet helemaal correct om te stellen dat alle firma's intern hiërarchisch gestructureerd zijn. Er zijn, binnen ondernemingen, verschillende structuren en organisatievormen, en er wordt nogal wat onderzoek geleverd naar de optimalisatie van de structuur. Andermaal: de onderneming die een efficiëntere structuur heeft, bezit een competitief voordeel, en dus bestaat er onmiskenbaar een tendens tot efficiëntie, net zoals er een neiging bestaat om te innoveren; een neiging die haast volledig afwezig is in de publieke sector.

Het boek van Hirschman is me onbekend, maar ik zal het zeker eens opzoeken.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline