Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2019, 14:27   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet ik u toch teleurstellen, daar ik als katholiek me helemaal niet superieur voel. Wel ben ik de overtuiging toegedaan dat het christelijke gedachtegoed superieur is aan dat van andere religies.

Ik weet trouwens niet welke economische uitbuiting er te rechtvaardigen valt op basis van het christendom.
Kom nu niet af met die zogezegde katholieke bescheidenheid.
Als jij iets gelooft dat jij denkt dat juist is; en ik geloof dat niet; dan lijkt het me logisch dat jij vindt dat jij het gelijk aan jouw kant heb, en ik niet. Dus dat jij wel iets beter bent.

Het best kan dat superioriteitsgevoel weergegeven worden in de missionering van destijds. We gaan die wilden eens wat bijbrengen: geloof en beschaving. Ze gaan er veel beter van worden.

De economische uitbuiting is er rechtstreeks (het plunderen en uitbuiten ten voordele van de katholieke kerk) en onrechtstreeks (het meeheulen in hun zog van golddiggers, het oude systeem van mr. de baron die ze arm houdt, en mr. pastoor die ze dom houdt) gevolg van.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden